Search This Blog

Thursday, October 29, 2009

Fair

The scenario ... pretty girl loves rich boy.rich boy loves pretty girl.prettier girl will find the richer boy.richer boy will find the prettier girl.

rich boy and pretty girl.money and beauty.the game is fair and square.

Sunday, October 18, 2009

Ibu, bapa dan anak

Baru jer abis tengok cerekarama tajuk al-Kiswah. Jangan terkejut jika cerita itu memang kebanyakannya terjadi dalam masyarakat kita.
Bila ada anak yang mengabaikan ibu bapa dengan mudahnya kita akan menuduh si anak itu derhaka , si tanggang dan pelbagai cemuhan tetapi jarang di antara kita yang menyiasat benarkan anak itu memang berhati kejam atau sebenarnya tindak balasnya berdasarkan benci yang tak tertahan-tahan.
Kita boleh memilih isteri suami malah merancang anak, tetapi bolehkah anak memilih kita?Ibu bapa kadang-kadang mahu membesarkan anak mengikut pelan, tetapi terlupa tentang kasih sayang, kadang-kadang menjadikan anak seorang yang mungkin patuh tetapi hatinya penuh dendam.
Dan ada ibu bapa yang terlebih kasih sayang sehingga anak naik lemak.Memang susah nak didik anak kan?
Pernah dulu heboh berita cerita tentang seorang anak mengabaikan bapanya.Satu Malaysia rasanya heboh, maka berduyun-duyunlah orang mengecamnya.Sampai si anak itu berkata, bapa aku ini meninggalkan kami sekeluarga,langsung tak pernah pedulikan nasib kami.Ibulah yang bersusah payah membesarkan kami.
Apa nak dikata?Mungkin ada yang berkata, apa pun dia tetap bapa kamu. Aku fikir bukan senang hendak melupakan trauma waktu kecil. Jika seorang gadis dirogol oleh ayahnya waktu kanak-kanak, adakah di waktu dewasa dia akan semudah itu memaafkan ayahnya. Susah bukan? Kalau tak kena batang hidung sendiri senang la cakap ya.
Ada orang berkata ibu bapa boleh bela sepuluh orang anak, sepuluh orang anak belum tentu boleh bela ibu bapa mereka? Betul, jika anak buat hal , degil ibu bapa dengan senangnya merotan, tapi jika ibu bapa buat salah bukanlah mudah untuk menegur mereka kan?
Susah kan? Diluah mati emak , ditelan mati bapa.Semoga Tuhan menjadikan kita yang terbaik.

Wednesday, October 7, 2009

Hilang

Jam tangan.Sejak petang Ahad hari tu aku tidak memakainya.Hilang.Ibu kata ada dalam beg tanganku, tapi puas dicari tapi tak ada. Aku cuba hidup tanpa jam tangan tapi memangnya rasa kosong.Kosong sangat.

Terlalu lama bersama langsung tak perasan kehadirannya begitu bermakna.Bukannya tak boleh beli yang baru tapi barang yang lama ada kalanya lama dipakai makin sayang.

Dalam aku memikirkan di mana lah agaknya jam tangan tersebut dan memikirkan apakah harus kubuat untuk mendapatkannya kembali, aku kerling di belakang tempat duduk belakang kereta. Jam tersebut betul-betul di bawah kusyen belakang.

Lega sangat.Alangkah leganya mendapatkan barang yang dicari.Bagus kan perasaan mendapat semula apa yang hilang?

Berhari-hari aku dan kawanku memikirkan di manakah Kulim Avenue kerana ada kedai baru bakal dibuka menjual peralatan sukan.Dan hari ini saat aku selesai menyarungkan jam tangan ku, di sebelah kiri jalan terpampang nama kedai tersebut dengan beberapa orang sedang memunggah sesuatu.Ohh..ini rupanya kedai tersebut.

Petang ini aku begitu senang, jam yang hilang telah dijumpai dan juga misteri di manakah Kulim Avenue selesai dalam masa yang sama.

Pelik kan?Jikalah apa yang kita selama ini kita inginkan datang tanpa disangka-disangka.Namun selalunya perkara seperti ini jarang terjadi.Alangkah bertuahnya jika …

Tuesday, October 6, 2009

Original

When I was stopping by at laundry shop I saw something like this,

Formatting PC and Window XP/Vista application – RM40

Wrote on A4 paper and pasted on the wall.

“Is this using original Windows?” I asked the shop owner.

“No. But we can crack it to make it original.”

First time in my life I heard that we can make something original by cracking it. :)