First Day On Leave

Hah.. I am alone in the office on Sunday. I have to do something at Kulim, instead of waiting do nothing I come to office. It's seem a lot of thing I had to do but sh*t, I forgot to bring my external hard disk so I just sigh.

I am taking leave for one week. Today is my third day which I don't have to work, but then if  I don't have to work it's look like I got nothing to do.All the loneliness will attack me again, I hate to be idle.

First day on Friday, I woke up and said to myself, "I don't have to work today". Then I shout waking up my brothers and sisters."What activities for today?" 

Humm..At morning till afternoon , nothing except listen to their story.About school, ghost story in their hostel , drama and bla...bla. They so talkative.They non stop talker while cooking or whatever. The snippet is like below

   Jaja : (Bercerita tentang kes-kes paranormal di asramanya) Jin tuh macam tak suka tau dekat pengawas asrama-
  Nene : Weh..mana serbuk kari ikan? (Muka gabra bila bawang yang ditumis mula garing)
  Aku : Hah...Takkan baru nak check kut serbuk kari ade ke tak?
  Semua orang sibuk mencari serbuk kari.
 Cah: Along, depa ni memang macam ni dah letak periuk baru nak cari barang.Kadang-kadang tuh lauk semua dah masa tup..tup nasi lupa nak masak. (Menggeleng kepala, Nene cepat-cepat membasuh beras)

Aku menepuk dahi melihat kelam kabut adik-adik aku  termasuk aku ,mencari serbuk kari ikan.Nasib baik jumpa.Selepas tuh mereka menyambung buat kerja sambil bercerita sehingga aku terbau mende yang sangat garing.

Me: Woii.... rempah kari ni dah dekat hangit , mana santan letak santan?(Diorang pon letak santan , kemudian kepala ikan.Lepas tuh sambung bercerita sehingga aku terbau lagi)

Aku:Ya Tuhan, nasi ni kering dah.(Aku bingkas bangun perlahankan api)
Jaja:Napa ari nih semua jadi kelam kabut ???
Aku:Memang tiap-tiap ari macam ni ke atau sebab along ada hangpa jadi macam ni? (Ye la sebab first day aku start cuti ari Jumaat)
Cah:Maybe sebab along ada kut.
 
Aku menggeleng kepala.At last...

Aku: Ok nasi dah masak.Tutup periuk.
Adik aku amik tudung tutup periuk.Aku melihat gulai ikan, menambah sedikit garam.
Aku:Ok..dah settle.Cepat hidang kat abah ..

Adik-adik aku , amboi mengarah nampak. Habis tu kalau tak diarah asyik menyembang ja sampai tak ingat dunia.Nasib baik la gulai ngan nasi tak rentung.

Tapi bila mendengar adik-adik aku bercerita, I feel happy.That evening I brought them to Lata Bukit Hijau.So at least I fulfilled the promise.

Tapi first day, adik aku perasan yang aku asyik mundar mandir kebosanan.Along ni kenapa?Last-last aku capai buku yang dipinjam dari seorang rakan dan baca.

p/s:Hari tu aku menghabiskan sebuah buku Sidney Shieldon.Nanti kalo tak ada aral, I will write my activities during my leave.



Comments

Popular Posts