Peraturan Otak [Brain Rules]

Just nak share buku yang unid baca berkurun lama.Penulisnya ialah Dr. John Medina, seorang pakar otak [a molecular biologist].

Otak adalah organ yang paling penting dalam tubuh badan manusia, yang paling banyak consume energy, malah seluruh sistem badan manusia dicipta untuk menyokong fungsi otak ini.Jika manusia tanpa kepala, confirm bukan lagi manusia ...[seram la pulak]

Otak adalah sesuatu yang sangat complex, even pakar pakar otak pun tak habis study.Setiap otak adalah berbeza,it's wired differently,each of us is UNIQUE, tidak ada yang sama.Kebanyakan sistem yang ada sekarang adalah generalization dan summary dari kajian pakar pakar.Contoh ,jika ada sistem pembelajaran baru untuk menguasai English , bukan semua yang menggunakan sistem tersebut berjaya dek kerana keunikan otak . Tetapi berdasarkan kajian , kebanyakan mungkin berjaya dengan system tersebut.Ingat ya, kajian adalah dari manusia maka ada betul ada salah.I am seriously amazed dengan case case patient yang Dr John Medina explain dalam buku.Dalam hati,what the heck...case macam ni pun ada rupanya.

Buku ini menerangkan beberapa peraturan yang memberi kesan terhadap otak kita.Buat masa sekarang terdapat 12 Peraturan Otak.Tapi unid tak share tiga sahaja.[penatlah nak tulish, nak tidur ni]

#1 - Survival
Dalam dunia ni, otak yang paling kuat adalah yang paling berkuasa.Bukan badan.Manusia dicipta dengan kelebihan akal bukan dengan kekuatan fizikal.Walaupun begitu,disebabkan kecanggihan otak, kita boleh menguasai dunia.
Manusia bukanlah makhluk static.Kita berubah, kita tak duduk setempat.Nenek moyang kita berpindah randah.Otak kita bukan dicipta untuk duduk dalam bilik darjah dan cubicle.We are the explorer

#2 - Exercise
Pernah tak zaman study dulu, ada budak asyik main saja , dalam kelas asyik tertidur tapi scorer.Hah, buku ini ada jawapannya.Sebuah negara akan menjadi maju jika sistem pengangkutannya efficient.Sebab? Senang kita nak transfer resource, rakyat yang cerdik pandai senang nak pergi kerja,makanan segar dan pelbagai lagi. Jadi kemajuan sesebuah negara itu boleh disebabkan dengan sistem pengangkutan yang cekap.Bayangkan nak transfer buah buahan lambat, camana nak makan makanan sihat.

So samalah dengan sistem badan kita.Badan kita adalah sistem pengangkutan yang canggih.Saraf mengangkut nutrisi untuk keperluan badan dan otak.Exercise membantu meluaskan saraf dan memudahkan ia mengangkut nutrisi secara tak langsung memberi direct access ke otak.
  • Exercise increases oxygen flow into the brain, which reduces brain-bound free radicals. One of the most interesting findings of the past few decades is that an increase in oxygen is always accompanied by an uptick in mental sharpness.
  • Exercise acts directly on the molecular machinery of the brain itself. It increases neurons’ creation, survival, and resistance to damage and stress.
Jadi apa tunggu lagi, marilah kita exercise.

#3 -Sleep

Hah, ini pun ada gak kawan sekolah yang kerjanya tidur dalam kelas jugak kan.Apa kaitan tidur dengan kecerdasan otak.

Kita selalu fikir tidur itu rehat,malas tetapi tahukah anda waktu tidur adalah waktu otak bekerja.Waktu tulah dia nak maintain system sebab waktu kita berjaga dia sibuk menjaga kita, kadang terpaksa ignore certain maintenance task dan banyak task lain.Jadi bila kita tidur, waktu inilah otak kita bekerja.
  • When we’re asleep, the brain is not resting at all. It is almost unbelievably active! It’s possible that the reason we need to sleep is so that we can learn.
  • Sleep must be important because we spend 1/3 of our lives doing it! Loss of sleep hurts attention, executive function, working memory, mood, quantitative skills, logical reasoning, and even motor dexterity
Okay, cukup.Otak unid nak berehat pulak.

Untuk maklumat lanjut sila baca buku ya.Dan yang paling best, anda boleh check video and other rules dekat website ni : http://brainrules.net/about-brain-rules . Unid dah khatam semua video, semua kelakar.Pandai depa buat, so tak boring. =)



Comments

Popular Posts