Nasi masih menjadi beras

Semuanya bermula saat aku terlajak tidur sampai kul 8.30 pagi. Pening kepala.Lepas tuh mengemas dan berdobi. Perut berbunyi-bunyi.Nak masak apa eh?Ayam semalam aku dah habiskan buat sup.Hari ni tak ada apa-apa nak dimasak.Takpa la hari ni telur mata jer la. Malas nak keluar pi beli pekakas.

Aku pon membasuh beras dan menanak nasi.Lebih kurang kul 2.00 aku dapat SMS dari mak.

“Anak mak makan nasi lagi?”

“Nak goreng telor jer hari ni” Aku membalas.
“Makan lauk telor je ke?Kasian anak mak.” Perli orang tua ni.

“Mak masak apa hari ni?”
“Masak lemak udang, sambal belacan, ulam pucuk mengkudu.” Menguji kesabaran tul.

“Macam kena balik jer ni.” Aku teruja.
“Balik la saying oi” SMS mak macam memekik balik suruh makan tengahari.

Takapalah.Aku ingat nak pi library jap.Minggu depan jer balik.Aku kuatkan semangat.
Perut aku berbunyi.Cepat-cepat aku bukak periuk tengok nasi.Eh, asal nasi nih masih jadi beras???

Alamak lupa onkan suis rice cooker.Huwaaaaaaaaaaaaa..camni betul-betul kena balik.

p/s: Saat ni aku dah selamat mengatasi kelaparan dengan nasi putih telur mata. :)

Comments

Popular Posts