People Position or Priority?

Unid jarang ambil tau politic office.unid jenis kerja mengadap komputer sampai orang sebelah pun kadang unid tak perasan datang ke tak.Sungguh tak tipu, perangai don't care ni memang dari sekolah.Tolonglah jangan ikut ya.

Tapi tak bermakna unid buta kayu langsung ya.Unid sedar ada, cuma malas nak ambil pot.

Hari tu tiga hari berturut-turut unid balik tren dan terdengar orang bersembang pasal issue kat office.Silap tak perati lanyard tengok company mana.Boleh ban siap-siap.

Memang kat mana-mana ada jer manusia yang hasad dengki, kaki kipas, escapist,sombong.Seriously menakutkan.

Hari ini tiba-tiba terjebak dengan perbualan macam ni, and then unid ditanya soalan lebih kurang macam ni,

"Macam mana you prioritizekan request?"

"Oh, unid memang tengok impact of the request.Kalau benda tu memang critical macam defect ke, data issue ke atau yang prevent people from working memang unid akan attend yang tu dulu.Kalau setakat font tak berapa gelap,memang unid akan letak dalam list buat bila lapang atau sebagai *take a break task.I don't care who yang request.Kalau two request between intern student and manager.Yang intern inform ada defect dalam system which melibatkan duit customer dan manager request nak tukar font email subject from Arial to Calibri, maaf lah manager.Unid akan entertain yang intern student punya request."

Tak lama dulu memang ada request untuk access to system.The reason because the person just want to explore.So unid letak dalam pending because I am working on other stuff which is higher priority lagi pula dia nak access sebab nak explore--plus dia bukan sales rep pun.

Tiba-tiba ada message masuk tanya kan request tu."Do you get request from this person bla bla?"

So unid dengan muka badaknya tanya, "Siapa dia?"Okay, satu lagi kelemahan unid adalah susah nak ingat orang.Tapi takper, dengan teknologi FB,insta inshaaAllah selesai [baca:gurau jer la]=)

Tiba-tiba jer budak yang tolong tanyakan request on behalf special people tu tanya balik,"You don't know him?He is bla bla..."

Loh...dia nak access untuk explore.Kalau I bagi access right away belum tentu la head of xxx dept tu akan explore right away especially kalau banyak lagi task yang kena buat.Dan he should understand kalau request dia lambat sehari.Oh, tapi unid tak reply macam tu la.Unid just cakap , "I am doing other thing so nanti I tengokkan dia punya request."


Untuk soalan yang tadi,tiba tiba ada yang menjawab"Eh, kalau I memang attend higher level dulu.Sebab their request is important."

Maka terpaksa unid menjawab."Not for my job scope.I am working with Sales.If there something wrong that stopping Sales productivity such as data issue,figure salah, sales rep tak boleh access system, tak boleh submit before close date.I will entertain that first.Sebab itu yang akan generate profit to company."

Diam.But I don't cakap dia salah, mungkin dalam job scope dia people is priority contoh HR.

Tapi tak kisahlah HR ke,Sales ke Finance ke,yang tak bestnya bila bekerja dalam keadaan bodek membodek.Cantas mencantas.

I know somewhere in some organization there some of peoples bila rakyat marhaen request buat tak layan.Siap kena buat request for invitation lagi kalau nak chat dengan depa.Usually orang orang gini , cara kerja adalah kena men CC kan manager dan orang orang besar, baru depa kalut.Seriously sad to say, IT DOES EXIST.Yep,face it before.Automated process berhenti berjalan tiba-tiba,so bila email tanya macam macam jawapan nak elak.Bukan nak solve, tapi nak elak then blame balik dekat developer.Eh, takde deployment, takde version upgrade masakan system berhenti berjalan tiba-tiba.

Ambil masa dua minggu.Developer tak boleh nak solve directly ke Production sebab takde access.Email baik baik mintak tolong check memandangkn diorang ada access.Banyak cikadak, reply dia berbentuk bebelan not solution.

Last-last unid includekan manager dan orang orang besar berkaitan.Tak dan sejam settle.Terus unid tanya root cause sebab tadi beria ria point salahkan developer.Rupanya ada sapa tah pergi ubah folder.Benda tu dalam log file depa kut.Krikkk..krikkkk...

Kalaulah dia terus investigate their log file first instead of blaming people, sekejap jer boleh solve issue.Rupanya ramai yang kenal budak ni.Dalam meeting kemain petah berkata-kata tapi request dia paling lembab.Kalau laju pun kena CC orang besar.

Well, how to handle these type of peoples?Make sure korang jangan malu nak CC kan bos bos besar yang related. =)

Nota: Layan orang secara adil sebab esok lusa kita bakal diadili.

*take a break task : task yang unid pick up bila unid tengah stuck doing main task.Contoh nak dua jam pikir logic untuk task A tapi tak datang-datang, unid pick task B sebagai release stress.Selalu task B adalah task yang tak menggunakan otak yang banyak.Kadang kadang tengah buat task B , baru idea untuk task A datang mencurah.



Comments

Popular Posts