Kemas dan Audit Barang-barang

Assalamualaikum dan Hai semua,

Pheww..Ingatkan tak sempat nak update blog sebab seharian unid mengemas.Alhamdulillah sempat juga.

Tema Hari ni Mengemas dan Audit Barang-barang


Ini yang selalu unid buat tak kiralah Awal Muharram ke atau Tahun Baru Hijriah ke atau bila rasa perlu buat.Tak perlu tunggu tahun baru.Kalau setahun sekali baru nak buat memang siksa ooii.

Unid memang plan dari semalam lagi.Unid start pukul 7 pagi tadi sampai pukul 10 makan jap sambung balik sampai pukul 3 berenti Zohor dan rehat jap lepas tu sambung balik *ambik nafas jap* sambil turn on mesin basuh.

Sepatutnya sekejap jer tapi gatal nak punggah kabinet dapur rumah dan end up terkemas satu rumah.Siap mop lagi.Faham-fahamlah kalau duduk menyewa, unid duduk sini baru dua tahun tapi barang-barang kat rumah ni ada yang dah expired tahun 2014.
Betapa leganya saya sekarang bila dah lapang.

Secara kasar, these are the steps that I do and I always improvise it.
Once you start, it will be quicker and easier.

Don't waste your time too much thinking when/how to start. 

If you start feel semak atau dirty, cepat setkan time untuk mengemas.Kalau tak, kepala anda berserabut ,anda  merungut dan MOST OF THE TIME end up tak kemas-kemas.
Ianya will be in your head and mouth,it is not good especially bila orang dengar and start wondering when you going to take action.so bring it out and be careful with ,"Nantilah ...." .
Everytime nak guna 'Nanti' make sure ada time frame.
You don't want to be people who talk but don't know how to walk-do you?
A mess


Mulakan dengan perkara kecil dan anda bakal selesaikan masalah besar

Barang banyak dan anda akan keliru tak tau nak mula dari mana?
Ingat, jangan buang masa banyak terus pick a category, kemas and others will follow.
Contoh mulakan dengan skin care.skincare tu anda plan nak letak dekat almari ke ?
Secara tak langsung anda kena kemas almari dan kategorikan barang-barang yang kat almari tu.Tanpa sedar barang dalam almari tu pun tersusun ikut kategori.

Kategorikan barang-barang anda.Contoh:
Skin Care
Make up
Toilettries
Dokumen
Baju
Buku bacaan
Buku nota
Stationery
Cadar/Langsir/Selimut
Barang-barang elektronic
.
.
Barang-barang yang tak masuk mana-mana kategori



Category:getah ikat rambut
Category: Kain lap untuk barang elektonic
Masa anda mengemas nanti anda akan tahu sendiri barang apa yang patut kategorikan.Jadi tak perlu ikut list sebijik sebidun macam kat atas.Ianya berbeza ikut minat dan career.Contoh kalau anda seorang fashion designer, kategori untuk jenis baju sangat penting kan?
Letak tempat yang mudah anda kenal pasti.
Contoh unid sediakan beberapa files untuk simpan dokumen.Contoh fail Cars, PTPTN. Senang tau, contoh kalau nak ambil insuran polisi capai jer fail Cars.
I already have proper files for document
so I can simply skip first step and directly sorting the files.
Bila anda dah mula, benda akan jadi mudah.

Decide yang mana nak didahulukan

Selepas dah kategorikan seperti di atas, decide yang mana kena buat deeper categorization dan yang mana boleh tunggu jap.In case anda tak punya banyak masa, jadi anda tak boleh all out semua.
Pilih yang mana anda boleh hold on jap.
Contoh, buku buku anda boleh letak dalam kotak dulu dan setkan time frame untuk settle kan kategori yang lagi penting.
Barang elektronic yang jarang unid guna.
Unid letak tepi dulu dan akan buat deep categorizing later.

Deep categorizing

Dah decide yang mana nak buat dulu terus kategorikan lagi. Just letak satu kotak TAK NAK list, satu kotak STOCK.Takyah nak label pun takper sebab ni untuk kau decide later, yang penting ada tempat untuk kau senang identify later. Tanya diri soalan-soalan ni :
  • barang yang sedang digunakan: so letak tempat yang kita selalu pakai macam biasa.Take note barang yang dah nak habis, agak-agak bila perlu beli.
  • barang yang belum digunakan : tengok sama ada boleh jadi STOK list atau TAK NAK list.Masa ni tiba-tiba kau punya shampu yang tak guna lagi ada dua botol.Selamat duit kau dalam beberapa bulan.
  • barang yang sudah tak guna : masukkan dalam TAK NAK list
  • barang yang kita tak guna-guna: kau nak ke tanak ? Dah berapa lama dah barang tu kat situ? Kalau kau rasa One Fine Day kau nak guna masukkan jer la dalam TAK NAK list.Selalunya benda yang keliru ni selalunya TAK.
  • barang yang kita TANAK  : eh masukkan jer dalam TANAK list

Contoh shampu yang guna ada kat bilik air, tapi tiba-tiba ada lagi dua botol shampoo dalam stok.Maknanya kita boleh take note yang kita tak perlu nak beli shampoo lagi.

Little things still consume some space.
Notice minyak angin tu ada dua.
Humm..dahla jarang guna.

TAK NAK list

Kalau benda tu tak berguna untuk kita, mungkin ianya lagi berguna untuk orang lain.Dan jika anda fikir ianya tak berguna untuk orang lain makanya sila buang secara berhemah.Kalau boleh, kategorikan sampah anda plastik, kertas,kain. Hari tu unid tanya kat H&M, mereka terima baju untuk recycle.Kalau ikut iklan yang unid nampak, spender koyak atau stokin sebelah pun depa terima.At least depa tukarkan sampah ke benda yang berharga.
Kalaulah malas nak ke recycle centre, unid cadangkan susun elok elok dalam plastik dan buang elok-elok untuk mudahkan pekerja kebersihan asingkan.Perasan tak dekat tong sampah ada orang kutip botol botol plastik.Kan mudah kalau kita dah asingkan untuk diorang.Mana tahu rezeki depa.

I brought this from Japan and excited to keep it as memoir,
 but it consume some space
and I am not rajin enough to maintain.So off you go to recycle.
Cards, peoples and shop.Some expired.
You can found people in Google.So not big deal.

Everything has its place

They just move from shop to your space.Once it is yours, it will become your responsibility and will consume your time whether you like it or not.Contoh baju, pergi pilih baju dah guna masa dan otak kan? Bawak balik baju tu dah makan space almari kan ? Lepas tu lipat basuh bagai.Lepas tu nak discard pun you have to choose to sell, sedekah and buang and buang also got their own category.Everything tak kira apapun will consume your time and become your responsible.Barang tu anda yang pilih.Next time be careful on what thing that you choose to become yours.

Kenapa penting?

Do I need to tell you why?These are benefits yang unid dapat 
- peace of mind. Tak serabut.Takde issue, 'eh hari tu macam beli banyak getah ikat rambut, mana pergi ya'.Rumah bersih will lead you to clean mind.
-jimat duit.You keep track on what you have so you can plan where your money should go.
-jimat masa.Cepat dan senang nak cari.

Tak perlu bekas mahal.Container tu free jer,
beli bekas mahal kena maintain bekas tu pula =)

Not all mine but I am responsible to clean up.Yay
If you have time to lean, you have time to clean.One of my favourite clip from The Big Bang Theory.

I hope you have a blast Saturday.
See you soon.
*love-unid






Comments

Popular Posts