Betul-betul mengamuk
Seriusly, kenapa ler selalu unid asik terkena customer service yang cam bangang. Maybe not all tapi boleh dikatakan 70% of my life I have to face with those service especially bila barang/service yang kita beli buat hal.
Antara yang unid ingat dan ban adalah satu delivery service tu. Bila orang suruh repeat balik address, dengan sombongnya bercakap , "Eh, kiteorang tau la alamat kat mana sume!" Ok, fine.At the end of day , delivery guy tu sampai dengan muka sombong nya tunjuk address ,nak blame unid,"Huh, tengok alamat pun salah macamana nak soh hantar cepat." What the ****, padahal salah orang yang menulis alamat tu jugak yang berlagak sombong tadi. Fine , tu kisah dulu.BTW, Unid dah ban dah delivery service tu.
Yang ini plak, kes hari ini. Unid beli jam, mahal ok RM80.Tak kira mahal ke tak it is my money. First day beli bawak balik rumah, buka kotak tup tup tak jalan.Fine...sabar, besoknya pi balik and complain..good dia bagi baru. Dua tiga hari lepas tu, bukak kotak balik, tarikh pulak tak betul.Dah adjust tak jalan.Fine... sabar pi balik complaint, dia adjustkan.
Fine , dua tiga hari lepas tu stuck balik.Seriusly Unid rasa jam tangan pasar malam lagi berkualiti. So pegi balik and complaint. Sambil berbual-bual hal peribadi dengan member dia, tah sembang pasal sape tah, dia adjustkan tarikh tu. Setakat adjust tarikh dari 9hb ke 10 hb, budak sekolah pun tau.Kemudian dia pas balik kat Unid.Unid cakap, "Sorry, tolong repair balik.Saya dah adjust banyak kali , dia still stuck jugak lepas dua tiga hari."
"Alah kakak adjust tak betul kut." Selamba jer dia cakap cenggitu.Unid sengih tapi rasa cam geram jer.Sabar sabar."Hari tuh dah datang, ada budak tuh adjust jugak, still tak jadi".Unid bagitau dia, of course I smile.Boleh tak tolong jangan treat customer bodoh sangat.Jam jer ok, bukannya super computer, sesapa pun boleh adjust tarikh and time.We did it all the time rite?
"OK, tiga bulan." Dia cakap selamba.Please note, dari mula Unid jumpa dia sampai ke habis muka masam mencuka.Senyum pun tak, dahla cakap kasar.Seriusly Unid memang rasa nak meletup, tapi control ...control.
"Tiga bulan?" Terkejut weh..nak repair jam pun amik masa tiga bulan.
"Haah, nak kena antar KL bla..bla....."
"OK." Then Unid try nak explain kat mana rosak mintak dia tolong tengokkan betul-betul.Unid takde pulak nak guna bahasa kotor, maki hamun pun tak.My voice still under control walaupun dalam hati nih rasa cam nak meletup. My concern is, after 3 months the issue is not solved, so better I explain betul-betul.
"Nanti kiteorang anta kedai tahulah dia nak buka kat mana...bla..bla .." Dia potong cakap Unid.
"Boleh tak repair tempat lain dekat Penang?"Mana lah tau ada, so bolehlah Unid pi sendiri and hopefully lagi cepat.Jam tuh Unid beli nak buat hadiah.With those problem, nak kena postpone pula, kesian adik unid nak pakai jam tu.Kalau dah tiga bulan, hummm.
"Jam nih maybe leh siap dalam dua minggu, tapi saya bagitau akak tiga bulan sebab kalo saya bagitau akak dua minggu, nanti kalo akak call tak siap akak MENGAMUK pulak."
Humm.. notice ayat di atas, kalo sesapa rasa ayat tuh bersopan santun, maybe Unidlah yang terlalu sensitif. Tapi memang from the start Unid dah terasa, dah layan customer cam derkkkk jer, dah la tak senyum, muka masam pulak tuh. Pastu plus dengan ayat yang sangat sombong.Seriusly , kalo dia manager, super market tu akan bankrup dalam masa seminggu.Maybe dia stress, tapi bukankah itu kerjanya?Macam lah customer sangat happy nak datang dua tiga kali ngadu barang rosak.Buang masa ok.
Unid blah dari situ with smile yang dibuat-buat.Rasanya mostly Unid banyak bersabar and mostly Unid halalkan jer barang-barang yang rosak, kekadang rugi balik.Tapi disebabkan selalu sangat terkena macam ni, Unid rasa Unid patut amik tindakan as customer.
Fine, you want to see me mengamuk. I already wrote an email to your management. I hope they won't terminate you because that is not what i want but please in the future , take note - CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT. Tolonglah layan customer elok-elok especially bila customer tuh cuba sedaya upaya jadi polite.Kalo customer kurang ajar pandai pulak nak buat kerja elok-elok, kalo customer baik layan cam kiteorang ni amik barang free dari kedai awak.
My mood nak shopping takde, I just went there , hantar jam and blah due to the incident.
Antara yang unid ingat dan ban adalah satu delivery service tu. Bila orang suruh repeat balik address, dengan sombongnya bercakap , "Eh, kiteorang tau la alamat kat mana sume!" Ok, fine.At the end of day , delivery guy tu sampai dengan muka sombong nya tunjuk address ,nak blame unid,"Huh, tengok alamat pun salah macamana nak soh hantar cepat." What the ****, padahal salah orang yang menulis alamat tu jugak yang berlagak sombong tadi. Fine , tu kisah dulu.BTW, Unid dah ban dah delivery service tu.
Yang ini plak, kes hari ini. Unid beli jam, mahal ok RM80.Tak kira mahal ke tak it is my money. First day beli bawak balik rumah, buka kotak tup tup tak jalan.Fine...sabar, besoknya pi balik and complain..good dia bagi baru. Dua tiga hari lepas tu, bukak kotak balik, tarikh pulak tak betul.Dah adjust tak jalan.Fine... sabar pi balik complaint, dia adjustkan.
Fine , dua tiga hari lepas tu stuck balik.Seriusly Unid rasa jam tangan pasar malam lagi berkualiti. So pegi balik and complaint. Sambil berbual-bual hal peribadi dengan member dia, tah sembang pasal sape tah, dia adjustkan tarikh tu. Setakat adjust tarikh dari 9hb ke 10 hb, budak sekolah pun tau.Kemudian dia pas balik kat Unid.Unid cakap, "Sorry, tolong repair balik.Saya dah adjust banyak kali , dia still stuck jugak lepas dua tiga hari."
"Alah kakak adjust tak betul kut." Selamba jer dia cakap cenggitu.Unid sengih tapi rasa cam geram jer.Sabar sabar."Hari tuh dah datang, ada budak tuh adjust jugak, still tak jadi".Unid bagitau dia, of course I smile.Boleh tak tolong jangan treat customer bodoh sangat.Jam jer ok, bukannya super computer, sesapa pun boleh adjust tarikh and time.We did it all the time rite?
"OK, tiga bulan." Dia cakap selamba.Please note, dari mula Unid jumpa dia sampai ke habis muka masam mencuka.Senyum pun tak, dahla cakap kasar.Seriusly Unid memang rasa nak meletup, tapi control ...control.
"Tiga bulan?" Terkejut weh..nak repair jam pun amik masa tiga bulan.
"Haah, nak kena antar KL bla..bla....."
"OK." Then Unid try nak explain kat mana rosak mintak dia tolong tengokkan betul-betul.Unid takde pulak nak guna bahasa kotor, maki hamun pun tak.My voice still under control walaupun dalam hati nih rasa cam nak meletup. My concern is, after 3 months the issue is not solved, so better I explain betul-betul.
"Nanti kiteorang anta kedai tahulah dia nak buka kat mana...bla..bla .." Dia potong cakap Unid.
"Boleh tak repair tempat lain dekat Penang?"Mana lah tau ada, so bolehlah Unid pi sendiri and hopefully lagi cepat.Jam tuh Unid beli nak buat hadiah.With those problem, nak kena postpone pula, kesian adik unid nak pakai jam tu.Kalau dah tiga bulan, hummm.
"Jam nih maybe leh siap dalam dua minggu, tapi saya bagitau akak tiga bulan sebab kalo saya bagitau akak dua minggu, nanti kalo akak call tak siap akak MENGAMUK pulak."
Humm.. notice ayat di atas, kalo sesapa rasa ayat tuh bersopan santun, maybe Unidlah yang terlalu sensitif. Tapi memang from the start Unid dah terasa, dah layan customer cam derkkkk jer, dah la tak senyum, muka masam pulak tuh. Pastu plus dengan ayat yang sangat sombong.Seriusly , kalo dia manager, super market tu akan bankrup dalam masa seminggu.Maybe dia stress, tapi bukankah itu kerjanya?Macam lah customer sangat happy nak datang dua tiga kali ngadu barang rosak.Buang masa ok.
Unid blah dari situ with smile yang dibuat-buat.Rasanya mostly Unid banyak bersabar and mostly Unid halalkan jer barang-barang yang rosak, kekadang rugi balik.Tapi disebabkan selalu sangat terkena macam ni, Unid rasa Unid patut amik tindakan as customer.
Fine, you want to see me mengamuk. I already wrote an email to your management. I hope they won't terminate you because that is not what i want but please in the future , take note - CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT. Tolonglah layan customer elok-elok especially bila customer tuh cuba sedaya upaya jadi polite.Kalo customer kurang ajar pandai pulak nak buat kerja elok-elok, kalo customer baik layan cam kiteorang ni amik barang free dari kedai awak.
My mood nak shopping takde, I just went there , hantar jam and blah due to the incident.
Comments
Post a Comment