MC Policy yang saya tak faham

Saya demam selsema.Sudah hari keempat.Saya sangat tak larat.Saya sudah menggagahi diri hadir ke office sehingga kelmarin.Pagi ini , selepas sahur saya penat dan betul-betul tak larat nak pergi office.Jadi saya fikir, takpalah saya cutilah hari ini.

Kemudian di waktu sedikit tengah hari, saya berasa sedikit kuat.So mungkin saya boleh berjalan ke klinik.Kebetulan, ada satu klinik panel tu yang saya jumpa betul-betul dekat rumah.So mungkin saya boleh pergi ke situ.

Saya jumpa doktor, doktor check , dia kata tekak saya pun ada merah-merah sikit.Dia akan kasi ubat batuk , selsema, demam dan bagitau ubat-ubat yang dia kasi tu mengantuk.Kemudian dia tanya saya nak continue kerja tak petang ni . Saya cakap pagi ni pun saya tak kerja sebab tak larat, so better doktor bagi MC satu hari.Doktor nampak pening-pening tapi dia tulis jugak.Saya pelik kenapa susah sangat nak bagi MC. Kitaorang entitled sick leave for 14 days, yang saya punya berlambak lagi, macam tak bersentuh pun lagi.Kalau doktor tak bagi, lebihan 13 hari, 14 hari tu boleh carry forward ke?

Memang saya akui, ada orang yang senang-senang jer mintak MC, dah tu senang dapat.Contoh, "Ahh..nak mc la hari Isnin ni." Senang jer kan.

Yang peliknya, yang pekerja workaholic jarang pula dapat MC walaupun sakit atau demam.Rasa sangat terkilan apabila kita kerja macam nak rak sekali selsema and batuk pun still kena pergi office.To be honest, quality of  our work takkan sama dengan quality waktu kita sihat.

Di kaunter ketika saya ambil ubat, bila kerani confirmkan MC saya satu hari, dia cam bengang.Saya cakap kalau saya sakit, saya boleh kerja dari rumah.So, tulislah MC berapa hari pun, saya still lagi boleh kerja dari rumah.Dia tengok saya dengan muka yang tak percaya, " Kerja dari rumah?"

Inilah satu penyakit, saya memang kerja kilang.Tapi saya bukan operator pengeluaran ataupun yang berkaitan dengan manufacturing atau yang memerlukan saya hadir secara fizikal.Saya kerja di building yang luar dari kilang, buat IT programming.Saya langsung tak tahu macama operation dalam kilang dan sebagainya.Kerja saya boleh dibuat di rumah online.Malah kalau ada issue, saya boleh support dari rumah sampai pukul 2 , 3 pagi.Tapi of courselah kerja dari rumah memerlukan reason seperti sakit dan sebagainya untuk memudahkan attendance system.

Tapi apabila dia menulis dekat borang "Normal Shift", saya tahu dia menganggap saya kerja kilang.Plus, dia blur dan tak percaya apabila saya mengatakan saya boleh kerja dari rumah walaupun sakit.Aduh, kalau kita kerja nak mampus sebelum ni, and bila kita sakit kita nak rest salah ke?Kalau ikut hati, mahu saja saya cakap, sila lah check sick leave saya yang berlambak.Check juga waktu kerja saya, banyak yang terlebih dan mungkin boleh check juga job scope saya.Tapi saya diam malas nak bertekak.Tambahan pula suara saya pun hilang sebab batuk dan selsema.

Lepas tu dia sound saya," Lain kali kalau nak MC, kena datang pagi."

"Pagi tadi saya demam mana saya larat datang." Saya bagitau dia.

"Bukan kira larat ke tak.Kalau nak MC memang kena datang pagi.Kalau doktor tak bagi , at least boleh kerja"

Owhh..saya sangat tidak faham.Kalau kau dah tak larat, kepala memusing macamana kau nak drive.Bila kau rasa boleh berjalan sedikit dan pergi klinik , doktor assume ko sihat walafiat? Masalahnyer kalau betul sihat, kenapa hidung berair? Kenapa saya batuk? Doktor pun check dan confirm kan saya selsema.Tak perlu jadi doktor pun, semua orang tahu saya selsema.Dah tu bertimbun ubat doctor kasi.

Saya betul-betul tak faham policy sick leave.Better cuti sick leave tu tukar jadi annual leave.Senang kitaorang nak ambik bila pergi klinik ke mana ke.Kalau tak sakit, buat burn jer sick leave.Malah kalau sakit pun, doktor tanak kasi MC tapi  kasi ubat-ubatan yang ada side effect seperti mengantuk dan sebagainya.Lain kali kalau tanak kasi MC, kasi ubat yang telan jer terus sembuh.Senang.

Rest is the best medicine.Especially kalau workaholic.Ubat-ubatan tu just bantuan saja.Kalau demam sikit-sikit tak perlu ubat pun , minum air banyak ,amik vitamin dan rehat secukupnya insyaAllah lega.Tapi kalau tak cukup rehat, demam yang sikit-sikit tuh boleh jadi parah.Masa tuh sick leave yang 14 hari tu pun belum tentu cukup!

Nota: Sebab tu bila saya demam selsema, saya malas nak pergi klinik.Sebabnya buang masa.

Comments

Popular Posts