Journal Positif Yang Sekejap jer

Halo halo... Assalamualaikum.. Rindu unid tak?Takper takper tak perlu jawab, unid faham. =)

Last post unid ada mention yang unid start tulis journal dalam tahun 2016 kan... kan... okay kali ni unid nak share salah satunya yer.

Ini bukan journal yang online tau, ini yang offline , yang pakai pen,pensel dan kertas.
Journal ni mudah jer tau.Mula-mula kita tulis macam ni ...

Ke hadapan diariku yang tercinta,
Hari ini hujan, tren jam.Aku terpaksa datang lambat .Sesampainya di office, bos tersengih menunggu ku di mesin punch card...

Tetttt...

Hihi lawak jer.Okay okay back to business.Journal yang unid nak share ni adalah journal lima minit, atau dalam bahasa mudahnya journal pendek.Tujuan utama unid start menulis journal ni adalah nak set mindset [eh cam sumthing wrong jer dengan ayat ni].Kita nak bangun pagi dengan ceria menghadapi dugaan, jadi kita kena set kan mindset kita.Waktu kita nak tidur, kita muhasabah, sedaya upaya maafkan orang.Clear our mind and heart then tidur.

Jadinya instead of berangan angan nak jadi positif , kita applykan terus dalam hidup.Jadi tak jadi tu belakang kira, yang penting kita dah usaha.

Journal ni terbahagi kepada dua ;waktu pagi dan malam.

WAKTU PAGI

Seeloknya time kita buka mata, terus kita capai journal dan tulis.Ini perkara-perkara yang kita boleh tulis pada waktu pagi.

#1 Perkara yang kita SYUKURI.
Tulis perkara-perkara yang kita ada ataupun belum ada.Tulis dengan detail, nak tulis simple pun takper.Tapi kalau kita ingat detail, bukankah kita tanam kat kepala otak kita ni.

Contoh, kalau belum ada anak dan teringin nak anak kembar.Tulis jer, bersyukur ada anak kembar yang comel.Sorang laki , sorang pompuan [acece berangan tu]

Senaraikan tiga ya.Kelebihan kita sebagai manusia, kita mempunyai PILIHAN untuk FOKUS.Waktu kita menulis perkara perkara macam ni kita sedang mengumpul kekuatan dalam kita.Tak kira la ribut taufan kat luar, kalau dalaman kita kuat...dengan izin Allah semua akan okay kan.

#2 Apa yang akan membuatkan HARI NI HEBAT.
Senaraikan tiga perkara yang membuatkan hari ini hebat.Macam to do list, senaraikan tiga sahaja ya.Pecahkan jadi task task kecil.Tulis perkara yang kita ada kuasa untuk control.Contoh,  berenang selepas habis kerja atau workout pagi ni.

Bukan perkara yang kita takleh kawal.Contoh yang salah : Hari ini cuaca baik.Sebab kita tak de kuasa untuk control cuaca ribut ke salji ke.

Tidak semestinya perkara besar, perkara yang kecil seperti ; breakfast nasi lemak hari ini atau sms kat emak cakap terima kasih.Guna action word/kata kerja.

Why?Ini cara kita activatekan otak dan mula dengan aktiviti yang bakal membuatkan hari lagi baik.Bila kita tulis, kita dah set dan buat jalan dalam otak yang membuatkan kita NAMPAK apa yang kita boleh buat untuk memperbaiki diri kita.Inilah cara kita brainstorm idea untuk menjalani hidup kita.Bila tulis dan buat secara berterusan, hari hari akan jadi lebih positif.

#3 Declare PERKARA BAIK tentang diri kita.
Ini adalah kata kata semangat untuk diri sendiri.Apa yang kita nampak tentang diri kita sekarang atau pun masa depan,apa yang kita wish kita jadi.Bila kita tulis, kita seolah olah reset otak kita supaya stay positive.

Guna perkataan sekarang ya.Present tense.Jangan cerita pasal sejarah ya.

Contoh : Unid seorang yang bijak dan cantik. [Aper aper jer la, asalkan kau bahagia nak]

Ini jer tulisan waktu pagi.Kita bersyukur, listkan activiti and positifkan minda.

WAKTU MALAM

Sebelum tidur, capai buku.Tulis ni kejap jer, serius kejap...ralik tengok FB mungkin lagi lama dari tulis buku ni.[Jangan Marah No]

Ini ialah perkara perkara yang kita tulis sebelum kita tidur.

#1 Perkara yang  HEBAT yang berlaku hari ini
Ingat betul betul perkara yang hebat yang terjadi tadi.Tak semestinya besar, perkara perkara kecil pun kita patut syukuri.Mungkin seperti ;member rekemen buku yang best atau hari ni pakai shampoo baru atau cuaca hari ni baik, tak panas tak hujan.

Perasan tak, kita tak perlu hadkan kepada perkara yang kita boleh kawal saja.Tak macam pagi tadi.Waktu malam, any thing yang baik sama ada bawah kawalan atau tidak semuanya kita boleh tulis.Cari jalan untuk bersyukur. =)

Senarai kan tiga ya.Sebab kita nak akhirkan hari kita tanpa complaint.Seburuk mana pun hari kita, don't forget to count the blessing things happen to us.

#2 Apa yang kita boleh buat untuk membuatkan hari kita lebih baik
A.k.a time machine, bayangkan kita ada mesin masa dan kita tukar perkara yang telah terjadi hari ni.Contoh,tengahari tadi kita jumpa orang, tapi kita tak tegur.Instead of balik rumah asyik menyesal tulis.

Saya tegur makcik dekat lif tadi.

Sebab,di sinilah kita guna kuasa untuk tukar perspektif dan secara tak langsung ianya membantu mempengaruhi masa depan.

Setakat ini jer dulu unid share.Journal ni lima minit jer.Total sepuluh minit.I tell you tengok youtube pun lagi lama.Journal ni tak terhad kat perkara perkara di atas jer, kalau nak improve silakan.Journal ini unid adaptasi dari #5minutesjournal.Sila google.
Tulisanku yang kadang senget kadang tegak.Confuse.





Comments

Popular Posts