Self Dicipline = = Self Loved

Semalam dengar dekat you tube tentang betapa penting nya rutin dan disiplin.Bila sebut jer disiplin terus down sebab  teringat kat sekolah cikgu disiplin lah yang paling orang kurang gemar. Malah jawatan cikgu disiplin ramai cikgu cikgu tak suka sebab bunyi macam nak berperang dengan student.


Kes kes kereta kena calar banyak melibatkan cikgu disiplin.Bila dengar video ni baru terbuka minda sikit.Disiplin langsung takde kaitan dengan punishment atau sewaktu dengannya.Disiplin sangat berkait rapat dengan sayangkan diri sendiri.

Bila kita ada disiplin yang tinggi , kita ikut rutin yang baik. Perbaiki diri kita untuk bentuk habit yang baik.Contoh solat awal, makan sihat. Sebab dalam hidup ni kebanyakan kita suffer dengan penyesalan yang berpunca kita tak disiplin atau senang cerita tak sayangkan diri sendiri.

Bila makan langsung tak jaga, lama lama kita jadi tak sihat dan by the time kita sedar , kita nyesal.Puncanya dari kurang disiplin.Same goes to jaga solat, kebersihan, punctuality, how kita treat manusia lain, how kita treat haiwan dan lain-lain.

Contoh, kita jaga makan sebab kita sayangkan diri kita.Bila kita sakit, yang paling susah adalah diri kita sendiri.Banyak orang orang hebat, contohnya Tun M hidup dengan rutin dan disiplin tinggi.Bunyi macam bosan tapi mereka bukan jenis bangun setiap hari hentam saja nak buat apa.

Sama juga kenapa kita berdisiplin dalam bergaul dengan orang lain.Dulu my prinsip is ,kalau dah orang jahat dengan kita , kita jahat balik dengan orang.Kalau orang sombong dengan kita, kita sombong balik dengan orang.Baru adil.

Tapi emak pegang prinsip lain pulak.Biarlah orang buat jahat dengan kita, kita kena pandai elak dan handle tapi jangan pulak buat jahat dengan orang.Elok - elok sorang dah jahat, bertambah jadi dua orang jadi jahat.

Masuk akal prinsip tu. Maknanya kita tak perlu ubah diri kita yang baik hati dan suka senyum ni menjadi sombong.Cuma jangan jadi bodoh.Kalau dah tau orang tipu jangan cepat percaya, tapi janganlah pulak diri sendiri jadi penipu.Begitu kaedahnya.

So berbalik pada self disiplin, memang susah nak control angin bila kita marah dengan orang.Tapi bila kita marah, yang terjejas teruk diri sendiri.

Bila kita faham konsep tu , betapa emosi dan kesihatan diri sendiri tu lagi penting dari whatever bad moments baru kita boleh harunginya dengan mudah.

Jadi pesanan untuk diri sendiri --- cool saja ya.
sejuk hati bila ada orang panggil saya clever.terima kasih simon.

Haha , selain makan nasi , sis makan puji jugak =)

Bye.

Comments

Popular Posts