Gerhana Bulan July 2018

Sebelum aku bercerita panjang panjang, aku nak ucapkan syukur pada Allah sebab memang dengan izinnya , pertama kali aku berpeluang masuk ke Planetarium Negara semata mata meyaksikan pergerakan bintang Marikh, Saturn dan lain lain termasuk peristiwa gerhana bulan yang akan berlaku beberapa jam saja lagi. Sekarang dah pukul 12 lebih , baru jer lepas tengok pergerakan bintang di Space Teater dan juga simulasi gerhana bulan.

Macam mana aku boleh terlepas ke sini hari ni?

Dekat Facebook feed ,aku terbaca berita tentang peristiwa gerhana paling panjang bakal berlaku.Aku terus teringat pengalaman menyaksikan gerhana bulan(Super Moon)  beberapa bulan yang lalu di War Memorial , Fremantle - Australia. Teringat hiruk pikuk orang orang kat sana siap hampar tikar, bawa camera canggih semata mata nak tengok gerhana bulan.

Aku macam terfikir, dekat Malaysia adakah orang tengok? Meriah ke masyarakat kita melihat peristiwa peristiwa macam ni? Aku terus message Agensi Angkasa Negara Facebook page dan mereka bagitau Planetarium Negara ada menganjurkan acara ini dari 27 hb malam sehinggalah 28 hb pagi.

Terus aku mesej pula Facebook Planetarium Negara, respon cepat diorang bagi.Siap dengan atur cara -KEMASUKAN PERCUMA.Ho ho ho .

Gigihlah aku menforwardkan berita ini kepada rakan taulan tapi nampak gayanya aku pergi seorang diri jer ni.Takde kawan tak bererti semangat kupatah gitu.Dalam hati aku cuma fikir, aku nak tahu macam mana menyaksikan peristiwa ni di tanah air sendiri.

Disebabkan aku tak pernah pergi event sebegini, maka aku pun membawa dua biji buku, tablet, air sebotol dan tikar yoga.Aku terbayangkan suasana di War Memorial kat Fremantle tu, haruslah aku bawa tikar Yoga untuk aku melepak dengan senang hati.Lepas tu feeling feeling baca buku *pala-otak-ko

Sampai sini, parking gelap - cuak tau. Aku terfikir , entah entah takde orang. Pak Guard point tempat untuk parking, bila masuk ngam ngam ada tempat untuk aku park. Walaupun agak gelap, kereta dah banyak.

Masa nak naik bertembung dengan satu famili, petanda baik ni. Betul, ramai rupanya orang datang.Ada beberapa food truck jual makanan, sempat aku tapau burger dan coconut shake.Aku tanak kelaparan nanti, boleh hilang mood.
Lepas tu naik tangga, boleh tahan juga tangga ni.Masuk akallah sebab nak tengok bintang mesti kat tempat tinggi kan. Di halaman Planetarium ni ramai beratur untuk melihat planet planet tertentu melalui teleskop.Teleskop di sini dah dibahagikan untuk melihat planet planet tertentu.

Tak berapa lama kemudian ada pengumuman mengajak orang ramai ke Space Teater(Sorry, kalau aku silap)

Bila masuk ya Allah, canggihnya.Aku rasa mata aku berair, sebab terlampau bersyukur.Ramai orang dalam panggung , penuh sehingga ada yang duduk atas tangga.Aku bernasib baik elok aku letak bontot kat tangga ada pula orang bagitau seat kosong.

Space teater ni seat dia macam ko baring dan tengok langit.Panggung ni canggih sebab ia bergerak, contoh ke timur atau barat -- macam berpusing so kau boleh tengok satu pusingan gitu.Siap ada orang bagi tau ini bintang apa, gugusan ini apa.Tak terucap kata-kata tau, bila berbillion billion bintang.Bukan sekadar 12 zodiak tu jer.Aku try rakam video tapi gelap.

Sebenarnya lagi gelap, aku dah edit sikit bagi cerah sikit.

Bulan KL

Aku baru tau kenapa kat KL ni bulan samar jer, bintang pun ada sebutir dua jer.Kenapa kat kampung atau certain tempat kau boleh nampak bintang banyak giler.Padahal langit tu jugakkan.Rupanya penglihatan kita jadi terhad sebab pencemaran cahaya.Bila banyak sangat lampu, kita tak nampak bintang bintang tu.Tak termasuk lagi jerebu bagai.

Sebab tu kat kawasan yang gelap , jauh dari bandar langit dia penuh bintang.

Sekarang baru aku faham kenapa orang boleh jadi gila melihat bintang sebab memang menakjubkan.

Subhanallah.Aku rasa macam terpilih sangat--haha ayat poyo. Rasa macam alhamdulillah aku berpeluang tengok benda ni semua.Macam memang malam ni Allah hadiahkan untuk aku seorang.Aku takleh solat, sesiapa yang boleh silalah solat gerhana.Bukan selalu tau.

Dah alang alang gerhana terjadi waktu sepertiga malam,solat sunat sekali.Sambil doakan aku sekali pleaseeeeee… Thank you.

Sekarang dah pukul satu , aku nak nikmati malam ni betul betul. Buku tak terbaca - gelap dowh. Yoga mat tak perlu sebab kat sini duduk kat tangga pun dah selesa.Aku cari port sunyi sikit supaya boleh on tablet and menulis *sambil menjamu nyamuk.cisss. Better aku blah sebelum darahku abis.

Bye, terima kasih sudi baca entri ni.

P/s: gambar gambar lain kat phone nanti aku sempat aku upload lagi

Comments

Popular Posts