Musim Durian dan emak.

Musim durian datang lagi. Dan bila musim durian datang, ianya datang sekali bersama sama geng rambutan, dokong , manggis dll.

Pokok kat rumah unid adalah cukup cukup makan tapi terpaksa berkongsi dengan kera-kera.Sorry, aku tak suka kera sebab perangainya kalau setakat makan jer takper , tapi dia punya hasad dengki.Dah tanak makan pastu rosakkan buah, dahan dan bunga-bunga. Patutlah perangai buruk ni dikaitkan dengan kera, tak reti nak appreciate nikmat yang ada.

Mula mula plan tanak balik lagi sebab badan rasa penat sangat. Balik hari weekend surely aku tak cukup tidur sebab masa aku banyak habis atas bas. Setiap kali balik kampung takkan nak duduk saja.Aku wajibkan diri aku setiap kali balik kampung untuk mencuci bilik air, peti ais , dapur dan sinki. Itu my main task bukan bermakna task task lain aku tak buat.Aku still basuh pinggan dan lain lain.Cuma aku nak bila aku balik inilah yang aku buat sebab task task ni mak aku tak sempat nak buat.Dah dia busy memasak bagai everyday.

Tapi bila dengar suara mak tanya nak balik tak sebab dia simpankan durian aku rasa sedih la pulak.Padahal aku baru jer baham durian kat sini.Kat KL durian bersepah jer.Cuma kena keluarkan duit jer la.

Semua emak memang macam ni, memanglah kadang-kadang kita rasa depa annoying.Kalau ikut logik depa lagi patut rasa annoying dengan anak-anak yang tak berapa nak menghargai pengorbanan depa.Kalau yang dah kahwin merungut dengan hal anak-anak masing masing padahal kita pun anak mak kita juga.Sabar jer dia layan kerenah kita.

Carilah kat mana pun, takkan ada insan yang tak jemu mendoakan kita melainkan mak kita.Dia doakan yang baik baik pulak tu untuk kita.Selagi dia hidup, gunakanlah peluang kita nak rebut doa dan redha dia.

So aku nekad balik juga sambil doa supaya aku ada tenaga nak menyental.Dulu aku tak buat macam ni,aku buat semua kerja ikut mood. Kalau ikut mood -- susah sikit sebab mood kau nak mencuci tu selalunya tak datang dengan perasaan happy.Jadi aku allocatekan diri aku dengan task yang berjadual. Kalau ikut mood, selalunya aku jadi moody, ada ker mood dia happy jer bila datang nak menyental ni?

Kadang-kadang datang mood OCD aku which hari hari nak mengemas, lepas tu penat lepas tu stress. Sebab kalau dah hari-hari kau mengemas, kau macam takde bende lain nak buat.Orang lain rasa bersih, aku sorang jer rasa kotor which is OCD la kan.Kalau time malas tu rasa serabut la pulak bila bersepah.

So aku setkan diri aku untuk tiga task ni, bilik air, dapur dan peti sejuk everytime balik kampung.Masa mula buat-buat hazabb wehhh.Jumpa cicak mati atas fan yang sedut asap kat dapur tu.Bayangkan since beli tu mana ada orang kelebek atas tu.Setakat cuci dapur kat bawah jer, takdela mak aku nak memanjat check kat atas fan tu.

Bila dah selalu buat ikut jadual, aku perasan makin lama makin mudah dan cepat.Lepas tu famili member aku pun macam dah faham, kadang-kadang depa senangkan kerja aku. Contoh, kalau aku dah sediakan satu tupperware untuk letak sayur-sayur , dan satu lagi untuk cili mak aku pun start guna method tu.Takdela dia bungkus sayur sayur dengan surat khabar lagi.Mak aku pun ikut jer cara aku susun.

Aku perasan sayur-sayur yang letak dalam tupperware lagi tahan lama.Kalau letak dalam plastik biasa, ia cepat busuk dan lembik.Letak kat surat khabar sayur jadi kering pulak. Peti sejuk pun takla padat sangat sebab dah susun ikut kategori.Bila aku kemas peti sejuk, secara tak langsung aku buat inventory sekali.Kadang bila susunan tak betul, adalah barang yang terlebih beli.

Mak aku pun senang hati, everytime balik kampung dia tau yang peti sejuk, dapur dan bilik air akan bersih.Mudahkan nak kutip pahala.Bila kita balik kampung, mak kita dah plan lauk apa yang nak dimasak.Dia dah excited nak masak, so biarkan dia excited nak masak.Aku mudahkan kerja dia yang lain.

Memanglah kalau kita balik tunjuk muka tak buat apa pun mak kita dah happy. Tapi lagi happy kalau kita ringan tulang tolong apa yang patut.Bagi duit tak semestinya kita boleh arah mak kita buat itu ini.

Itu pendapat akulah.Aku ni bukan anak yang baik, mulut aku ni kalau moody memang tak guna seduit pun.So sebab tu aku kena usahakan control mood aku dengan cara-cara macam ni.Lagipun kalau nak buat baik, kena start dari rumah dan kawan kawan terdekat dulu.Tengok muka mak pun dah dapat pahala, apatah lagi tolong dia.

Bila balik, elok jer aku boleh buat semua.Bila aku penat, aku rehat jer. Alhamdulillah settle.Padahal kalau aku tak buat mak aku takde rasa ralat pun cuma aku jer rasa ralat sebab jarang balik , bila balik takkan asyik nak membuta jer.

Tu jer aku nak share.Moga moga kita dapat jadi anak yang soleh.

Comments

Popular Posts