Habis ikhtiar

Dalam hidup ini, yang paling susah nak buat adalah bersabar.Bersabar maksudnya kita sudah buat sehabis baik tapi still kita tak dapat. In other word, semua benda yang kita rasa kita perlu buat, kita buat.Dan selepas itu kita berserah dan bersabar.Saat inilah kekadang buat kita hilang sabar.

Dari benda yang sekecil-kecil sehingga lah ke sebesar alam.Yang paling penting, ingat suatu perkara...orang akan memandang masalah kita remeh dan mereka akan memandangnya remeh sehinggalah mereka menghadapinya sendiri.Saat itu, walaupun mereka berada dalam situasi yang sama dengan kita, mereka akan berkata masalah mereka yang paling teruk. Jadi, kekadang apabila menghadapi masalah, better jangan berkongsi dengan orang yang sebegini, kerana selalunya ayat yang mereka beri adalah, "Alahh..engkau ni, takkan itu kau nak kisah..."
 
But bila kena tang hidung sendiri, mereka akan mencari seribu alasan untuk merperlihatkan betapa malangnya hidup mereka berbanding kita.Senang cakap carilah orang yang dapat menolong dan merangsangkan kita jadi penyabar daripada orang yang memperkecilkan kita.Carilah orang yang dapat memberi kekuatan kepada kita dari orang yang memperlekehkan kita.Jika tak ada kawan, better depend kat diri sendiri jer. Itulah yang selalu Unid buat sebab tak ada siapa boleh tolong kita melainkan diri kita sendiri.

Humm...sebenarnya Unid berusaha menyabarkan diri ini.Siling bilik unid bocor.Sudah makan bulan jugak, sudah diberitahu tuan rumah dan biasalah katanya, "Ohhh..takpa nanti saya tengokkan.." and "Hujan lebat sajakan baru bocor."

Iya...masa saya mengadu itu kesan air di siling itu cuma sebesar pencedok air, dan sekarang besarnya sama lebar dengan dua baldi.Setiap hari kan hujan sekarang. Jadi saya mengadu lagi, dia membalas mungkin dia akan datang minggu ini.Selainnya saya berserah, sementara waktu saya menadah baldi dan kain sewaktu hujan.Dan bersedia jika saya mahu pulang ke kampung.Harapnya saya tak perlu lah pindah dan tidur di ruang tamu.

Tidak banyak yang saya boleh buat melainkan berhati-hati sementara menunggu dibaiki.Dan itulah yang mencabar bukan? Bersabarlah.

Comments

Popular Posts