I m the Lucky Person :)

Kadang-kadang bengang gak dowh.Bengang dengan sikap orang yang fikir masalah dia jer la yang paling critical,paling susah dalam dunia.Apa yang dia hadapi, orang lain tak hadapi, orang lain tak faham.

Susah nak entertain orang macam gini.Nak suruh bersabar,ada la jawapan seperti ,'Awak tak pernah rasa apa yang saya rasa.'

Bila kita ambil contoh orang lain yang masalahnya lebih kurang sama dengan dia, beri jalan dia akan jawab pulak

'Takpala..dia begini begini aku begitu begitu..' Last-last sampai ke masalah yang takde kaitan pun dikaitkan sekali.

Banyak kali gak bertembung ngan orang cenggini.Haish...bila fikir-fikir balik, unid pun kena muhasabah diri.Unid pun ada gak perangai 'i m the worst case scenario in the world'.

Antaranya...

Cerita Satu
Tiap kali ada task yang diassume mudah, akan dipass kat unid.Kadang-kadang unid ikut jer, malas nak bertekak.Tapi bila task unid pun overload, unid pun akan naik angin.

'Unid... yesterday they ask me to populate test data into bla..bla... Can you do that for me?It only test data.' With assumption in mind - alah test data jer pun.Tak susah lah.

'Sorry, cannot.But I can teach you how to do that.Come to my desk.' Bila dia datang, unid pun explain gini gitu bla..bla .com.my.

'Ohh.. why so difficult.I tot it was easy.'

Easy kepala hotak ko. Sometimes unid lagi suka buat coding dari suruh populate data.Especially bila database design berterabur.

Cerita Dua

Adalah kawan sekerja unid ni suka merungut computer dia lembab.Dia selalu approach unid suruh buat itu ini...dengan alasan computer dia ada issue.Kalau setakat sikit2 takper la ini sampai populate table , object etc sampai unid terasa, 'aku ni dah buat task bagi pihak dia ke.'

machine (computer) yang bermasalah -confirm akan menjadikan kita jobless and kerja pending.Sebab dah kata kerja ko kat komputer, kalau tak boleh kelebek computer camana nak buat.Yang heran, asal dia tak cari technician.*unid baru terfikir sekarang kenapa dia tak cari technician.Sebab kalau machine unid ada issue...jangan harap technician boleh rilex.Habis unid kacau.

So begitulah unid dengan baik hatinya menolong, dia cuma datang dengan soalan,'Ada issue tak?' or 'Dah siap?'

Unid rasa bengang gak, sebab bukan computer ko sorang jer ada issue worst in the world.Unid pun ada issue gak.Cuma bezanya, takde la unid nak pi assign orang buat kerja untuk unid.Kalau ada, I will let higher level know-and make sure that situation is temporary.Unid tak suka orang buatkan kerja unid-unid TAMAK.

Seperti biasa , datanglah dia nak tengok unid settlekan kerja dia ke belum.Unid tunjuk screen computer yang tengah loading (ntah hang ke apa), so dia berdiri la kat situ maybe with hope yang loading unid ni secepat kilat compare dengan dianyer machine.So boleh lah dia buat ayat,'See your computer so fast but mine bla...bla..'

Sekali tunggu almost 10 minutes, tak settle lagi.Unid buat derk jer sambil bukak window lain,unid banyak lagi mende nak buat dowh.Computer unid slow, unid bukak handphone tengok Facebook sementara tunggu computer settlekan kerja dia-huh ko ade?

Mula dia rasa gelisah, sebab lama sangat.Ye, stress kan berdiri kat meja orang lama-lama.

Unid pun tanya,'Betul ke nak berdiri sini sampai task habis?'

Dia dah start gugup,'I nak tengok jer, sebab computer I kan problem.Tak sangka computer you pun lembap gak'

'Takper la, tapi takut you tak larat nak tunggu.'Dalam hati-taupun kau.Boleh plak computer unid yang lembap ni settlekan task ko yer plus task unid sekali.

Last-last dia blah.Pengajarannya, kalau setara mana pun computer kita lembab usually akan ada jalan.Buat secara berperingkat , plan elok-elok.Ataupun kalau betul computer kita causing so much issue yang membuatkan kita buang masa kat meja orang, reportlah kepada technician atau pun minta ganti computer baru.

****************************

Cerita di atas adalah contoh simple.Tapi banyak benda dalam dunia bila kita hadapi, kita rasa kitala yang paling malang, paling semiskin ,paling hui hui. Unid tak nafikan unid pun berfikiran begitu.

Okay , apa faedahnya kalau kita rasa kita yang paling malang.TAKDE.Kita akan jadi putus asa, kita akan rasa whatever yang kita hadapi tak boleh nak repair.Lepas tu mula kita nak beriri dengan orang lain , lepas tu disebabkan kita yang paling malang, kita start nak bagi 'kemalangan' kita tu kat orang lain,dalam andaian alah...aku bagi sikit jer pun.Even aku bagi kat orang lain pun, aku still the malangest.

Sebab itu bila unid fikir-fikir balik kenapa kita digalakkan fikir ada orang lain yang lagi susah dari kita bila kita dalam kesusahan?Kita akan sentiasa cari peluang, sebab kita fikir- ala..apa saja dugaan yang aku hadapi ni sure la ada orang yang lagi susah dugaan nya.

Rasanya orang yang paling malang dalam dunia , adalah orang yang fikir dia adalah yang paling malang dalam dunia.Orang yang paling bertuah, mungkin orang yang sentiasa berfikir dia adalah yang bertuah, walaupun satu dunia ingat dia paling malang . Teheee.. Bye :)


Nota:Ayat-ayat dialog di atas ada yang tidak mencerminkan ayat sebenar.Tetapi diubah sesuai oleh penulis.Kenapa?Eh...suka hatila blog unid kan!! :)


Comments

Popular Posts