Thursday, August 21, 2014

Stress lagi

Ohhoo..Penat la baca blog ni.Asyik post pasal stress jer.Ha ha ha.Seriously bukan unid sorang jer stress, orang lain pun stress.So just nak share perkara-perkara yang melegakan stress bagi unid.At least after that, walaupun ada masalah unid boleh kembali senyum dan fikir langkah-langkah seterusnya.Bila stress memang takleh fikir, nak menggila jer.Asik negatif jer kan.So kena cari jalan keluar untuk jadi positive.

-NANGES-
Okay, ini langsung tak sengaja.Paling benci bila air mata automatic keluar bersama hingus hingusan bila stress.Serius , unid tak sengaja.Pandai pandai jer  sistem badan keluarkan air mata.Bila stress atau sedih, air mata keluar tak kira mana.Malu betul...dengan hingus meleleh.Kadang-kadang takleh nak sorok, terjumpa orang sure kena soal,'Selsema ka?'Terpaksa la menipu kata ya.Serious, langsung tak comey.Tapi apa nak buat, secara tak sengaja air mata,hingus keluar.Ajaibnya lepas habis semua keluar, perasaan akan lega sikit.(T-T)


-MENGASINGKAN DIRI-
Unid terpaksa korbankan cuti kalau stress.Tak boleh duduk office kalau rasa tak productive.Dah tu kalau stress, sensitif level tinggi.Kalau duduk kat office , ada risiko untuk memalukan diri, marah dekat orang lain.So kalau stress hal rumah yang dipenuh family, saya lari menyendiri.Sebab bila kita stress, kita kadang-kadang banyak nyer jadi kurang beradab dengan orang lain.Yela, sebab fikir kita ja stress ...orang lain tak stress.Especially pula kalau start rasa dengki dalam hati.Orang senyum pun kita nak stress.So elak berjumpa dengan orang ramai.Kalau jumpa sahabat yang memahami pun bagus gak kan?


-TIDUR-
Wah..lepas penat menangis ...happy nyer tidor.Tidur adalah cara mudah untuk mengasingkan diri tanpa melibatkan pengasingan fizikal.(-_-)zzzz
Stress sebab bergaduh ngan kucing ibu.Kroohh krooh

-BACA BUKU-
Yup..cari buku buku yang okay.Buku motivasi yang realistic, sebab setengah buku motivasi tu lepas baca lagi stress.Tak pun bacaan yang ringan ringan lain.Baca buku ni boleh memudahkan proses tidur bagi unid. =)

-SENYUM-
Okay...bila dah nanges...rasa lega.Cuba untuk senyum.Jumpa orang senyum.Sayang pahala senyum tu, jangan biar orang luar terbabit dengan masalah anda yang mungkin takda kaitan pun dengan mereka.Senyum juga adalah satu cara to tell our body that everything ,will be fine...InsyaAllah.

-MENULIS-
Hah... sebab tu la korang terbaca blog yang stress ni.Minta maaf yer.Saya sedang stress nih.Cuba tanya penulis-penulis yang hebat, kut kut depa stress masa menulis ? =)

-MAKAN-
Owh.. I like, tapi kena jaga gak.Makan terlampau kang kena penyakit, lagi stress kang.

-MIX WITH PEOPLE-
Dinasihatkan lakukan apabila stress tu reda sikit.Unid tak keluar dengan orang waktu stress level tinggi.Tapi bila dah puas nangis, tidur atau bila rasa macam  boleh dah handle sikit ni baru unid start ajak orang keluar.Tak semestinya berbual pasal masalah sendiri, dan tak semestinya keluar dengan kawan rapat, just meet new people, greet them.Bergaul dengan manusia akan membuatkan kita tak fikir sangat tentang masalah.Just dengar orang bersembang, try memahami secara tak langsung mengurangkan sedikit rasa stress.At least otak kita tak fikir pasal kita kita jer, akan fikir pasal orang lain gak.Dan mana tahu tiba-tiba ada jalan yang tak disangka.

-SOLAT-
Ambil wudhu, solat ..menangis la.Mintak dari Dia.Dia yang bagi stress , so Dia yang bagi pengajaran and jalan.

Tu jer setakat ni antara benda-benda yang unid rasa unid buat.Manusia memang tak dapat lari dari masalah.Ada masalah yang sempoi, boleh tulis dekat blog dan habis.Ada masalah yang kita jer tahu and simpan dalam hati.Tapi tak ada apa yang complicated pun sebenarnya, sebab memang fitrah manusia ditimpa masalah.

Masalah , stress mengajar kita jadi matang.Jangan biarkan stress membuatkan kita lupa yang kita ni banyak kelebihan.


Senyum...insyaAllah semua akan okay. (=


Nantikan entri akan datang...Stress tak berkesudahan.Ha ha tipu jer la =)


No comments:

Post a Comment