Email

Saya tambah features untuk email user lepas sistem generate report.After code, saya test.Tapi email tak sampai-sampai pun, yang sampai kat diri saya sendiri.Beratus-ratus pulak tu.

Nak tengok file log, access denied pulak kat server.So terpaksa bergantung dengan Appworx log.Saya pening kepala, sebab rasanya email dah saya configure betul, kenapa system ambik email saya yang saya hardcode dalam properties file.

Cuak...takper teruskan debug.Sampailah suatu saat, saya tengok log file print beratus-beratus email.Beratus-ratus?OMG, dalam database saya ada satu user jer, napa sekarang beratus-beratus.

Mata saya berpinar-pinar.Panik.Sebab? Ini cuma testing, jadi saya cuma nak test untuk satu email, email teammate saya yang juga developer.So kalau dia dapat, kira pass la test saya.Takkan la pulak saya nak test dengan real email.

Tapi sekarang log file print beratus-ratus email, menunjukkan bahawa sistem menghantar email ke beratus-ratus user...yang saya tak tahu siapa?

Tangan saya dah shaking menaip, saya panik.Gila, tiba-tiba email sampai ke user yang tah mana-mana.Buatnya sampai ke CEO ke tak ke haru.Ada 700 lebih email yang diprint, itupun stop sebab tiba-tiba error.

Mula-mula sebelum saya habis baca log file, saya curse sebab error.Tapi sekarang saya agak bersyukur dalam panik.Nasib baik error, kalau tak sampai berapa ribu email dihantar tak taula.

Saya serabut, saya copy semua email , check dekat database.Semuanya orang saya tak kenal dan saya tak tau position mereka.Matilaaa..matilaa..inilah one of the worst mistake yang pernah buat.Mungkin kena fire sebab expose data ke outside.

Saya mula draft email untuk dihantar ke 700 user untuk mintak maaf sebab tersilap bagi email.Saya bagitahu colleague saya, yang email dia saya guna untuk test.

"Cuba you tanya user tu, randomly ada tak mereka dapat email tu?Sebab saya tak dapat email pun."

Betul.Dia tak dapat pun email.Tapi saya rasa, why not saya email jer.But dia tak bagi, dia cakap siasat dulu then barulah hantar apologize email.

Oleh sebab dia senior saya, maka  saya dengan muka tak malu, tanya la user-user yang mana saya boleh cari.

Tapi bukan senang jugak nak tanya, sebab diorang tak kenal kita sapa.Question yang kita tanya sometimes ditreat macam threat.Manalah tau kut-kut saya nak korek rahsia ke apa.

Tapi dengan susah payah tanya dua orang user, jawapannya agak positif."NO.Tak dapat pun email tu."

Pelik, melalui log file, sepatutnya dah selamat dah email.Tapi saya happy, happy sebab diorang tak dapat email.Saya lebih rela system saya error daripada ianya error salah hantar email.

Saya check balik query, dang! Join tidak dibuat dengan betul.Menyebabkan sistem cuba fetch the whole data from one table.Aduh, saya dah test sql statement ni tapi test saja la.Saya LUPA attach yang saya test ke dalam code.

Akhirnya, selidik punya selidik, ada satu parameter kat Appworx yang boleh diconfigurekan sama ada kita nak send email ke tanak.Dan configuration adalah tanak hantar email.Itu sebab walaupun beratus-ratus email dia dapat tapi dia tak send dekat user, tapi send dekat saya.

Syukur..syukur sangat-sangat.Bayangkan, kalo configuration tu yes for email.Confirm saya kena pecat sebab email tu dah selamat sampai.

Kemudian bila dah settle, my colleague kata,"Nasib baik you tak hantar apologize email lagi.Bayangkan kalau you dah hantar."

"Apa salah hantar apologize email?"Sebab saya fikir, minta maaf takkan berdosa kut.Kalau saya tak salah, tak perlu maafkan.Kalau salah at least saya dah minta maaf.

"Humm.."Dia cuba nak terangkan kat saya."Tak salah, but this is about reputation.Usually people tend to think negative.Kadang-kadang kita tak salah, but then kita minta maaf.For example in your case just now, user will think how you do the test.If yes, you are wrong it's okay to apologize."

Betul jugak.Kalau user tak dapat pun email tu, tiba-tiba dapat apologize email from me what will happen.

At least, saya bersyukur saya dapat error ni.Saya dah betulkan sql tu and tukar configuration.Email kali ini betul-betul punya.

p/s:Rasa cam patut jer belanja colleague saya KFC, tapi buat masa sekarang dia banjer dulu.Ahaks

Comments

Popular Posts