Rumah Idaman

Akhirnya good news... dapat juga rumah sewa yang diidam-idamkan setelah lebih dari sebulan ke dua bulan lebih mencari.

Punyala sakit masa mencari, boleh dikatakan browser bookmark penuh dengan calon-calon rumah.Bil telefon meningkat almost RM100 sebab call sana sini.Itu tak termasuk nak arrange time untuk tengok rumah.

Rumah yang mula-mula tengok somewhere at Ivory Plaza.Satu bilik kecil RM300, tapi yang agak menakutkan living with couple.Bathroom pula bukan dalam bilik, tak sanggup nak ambil risiko tu.

Second house, somewhere near USM also.Parking fail, sebab apartment tu atas bukit.Parking takde, so kena parking kat bawah bukit... satu hal pula nak mendaki bukit tu.

Third, yang ini hampeh.Malas nak citer.Refer kat previous entry.

Lepas balik dari tengok rumah yang hampeh tu, terus Unid buka mudah.my. Tup-tup nampak rumah yang cantik gila and price dia really reasonable.Terus unid call and set kan appoinment.

Lepas tu baru confirm dengan kawan in case dia nak tengok sekali.Dalam hati, minta-mintalah kali ini jadi because I really takda masa nak chasing the house plus kerja kat office bertimbun.

So malam jumaat lepas , kami tengok rumah tu.Ada tiga bilik, tapi bilik yang paling kecil dijadikan bilik iron baju.So cuma ada dua bilik saja.Lengkap dengan katil, TV, aircond, washing machine fridge , sofa etc.Rasa cam tak caya.Terus setuju and nak bayar deposit malam tu juga.

Tapi tuan rumah cakap, nanti dulu sebab ada ramai lagi yang dia dah setkan appointment nak tengok rumah.Dia pun dah penat.Dia kata hari selasa nanti baru dia boleh confirmkan.Lagipun dia sangat memilih tenant yang bakal nak sewa kat rumah tu.So far dia cuma sewakan dekat orang-orang yang  dia kenal.

Sedih jugak.Balik rumah terus call mak, mintak dia tolong doakan sama-sama.Sebab apa saya nak rumah tu

1) Security- Ada guard, kenderaan takleh sesuka hati masuk.

2)Parking - Tuan rumah tu nak kasi 2 sticker

3)Fully furnished and the house is beautiful.Siap floor pun laminated.Even lampu pun cantik.Sape yang tanak.

4)Price dia murah.

5)Deposit dia nak sebulan jer.

Sepanjang weekend saya takleh tidur, mak cakap macam tunggu result exam.Memang lah, nak cari rumah yang perfect bukan senang.Saya sangat malas nak deal dengan agent yang money oriented.

Hari Isnin, waktu lunch hour saya tengok rumah lain.In case kalaulah saya tak layak untuk masuk rumah yang saya idamkan.

Rumah yang saya tengok ni, dekat dengan rumah yang saya sewa sekarang.Flat, tak furnish RM450.Tapi parking seriously fail.Sampai jalan tu cuma boleh masuk satu kereta sahaja sebab kiri kanan orang park.Plus terpaksa la berhimpit untuk beri laluan in case kereta bertembung dari arah berlawanan.Tapi tuan rumahnya jujur, itu yang menyebabkan saya suka.

On the way nak balik ke office tu sesat, banyak kali gak la terpaksa pusing balik.Takper, banyak jalan baru leh belajar.

Tak lama kemudian, tuan rumah idaman call.Dia tanya “Nak lagi ke rumah dia?”

Huihh..tak sangka sebab dia promise Selasa, rupanya hari Isnin dah call.

Alhamdulillah.Semoga semuanya dimudahkan.Sekarang tengah tunggu time nak jumpa and sign agreement.

Comments

Popular Posts