Bekam

Hari ini pagi-pagi saya sudah terfikir nak shopping stock makanan.Lately saya banyak masak sendiri, masak simple-simple.

Pukul sembilan lebih saya dah merayau ke mall.Nampak booth untuk urutan kaki, RM30.Mengenangkan lately saya sakit lutut, maka saya pun try.Yelaa..rasa cam lama benar tak mengurut.

Masa saya diurut, tukang urut tu bagi tau, masalah buah pinggang saya..paru saya..dan segala organ dalaman saya.Aduii..sebab bila saya diurut serious sakit gile.Dia bagitau buah pinggang saya berat, kemungkinan kerana pemakanan saya.Terlebih protein.Alamak betulla.. lately memang saya lebihkan protein sebab ingatkan saya tak cukup protein.Tu tak termasuk kolestrol lagi.

Dia bagitahu leher saya, and lutut saya sakit.Dia juga tahu saya suka mandi waktu malam ketika memegang satu point kat tapak kaki.Saya pelik...macam mana dia tahu semua ya.Dia cakap , sebab tapak kaki adalah basement kita.Semua organ badan diwakili bahagian-bahagian tertentu di tapak kaki.Oohh..rasa lagi senang pula jumpa tukang urut dari jumpa doktor.Sebab?Kebanyakan doktor tanya saya sakit apa?kemudian bagi ubat.Tapi tukang urut ni bagitau tanpa saya perlu  mengadu apa-apa.

Dia tanya saya pernah berbekam tak?Saya cakap tak pernah.Dia syorkan saya supaya berbekam, saya pun rasa nak tapi maybe after dapat gaji.Lama kemudian, dia cakap buatlah dulu nanti dah gaji baru bayar.Ehh..biar betul, kalau saya tak bayar macam mana.

Maka saya pun berbekam la hari ini tanpa disangka-sangka.Semua 29 point.Dan seperti yang dijangka, darah kotor saya sangat banyak terutama di tempat-tempat bermasalah.Dia cuma menggeleng kepala sambil berkata, bahagian buah pinggang lebam.Dia cakap belum rosak lagi, tapi penapisnya berat.Banyakkan minum air.Lagi pula saya ni memang ada sejarah buah pinggang tak berapa effisient.Bila dia tengok betis saya, dia cakap banyak urat biru.Seeloknya jangan mandi waktu senja.Kalau nak mandi waktu malam, mandilah lepas pukul 12 tengah malam ,sebab pori-pori kita tertutup.Eh.. saya pernah dengar pesanan ustaz yang saya jumpa dulu.

Masa dia tunjuk darah yang keluar, dia ada cakap."Banyak angin..mujur tak ada kepala angin."

"Kepala angin tu apa?"

"Kepala angin tu yang selalu membuatkan orang mudah mengamuk dan marah."

"Ohh..tapi hari tu saya marah."Saya teringat kes saya bertekak dengan officemate.

"Itu maybe sebab badan awak tak sihat.Kalau kepala angin lain."

Gitu rupanya.So takde kepala angin pun dah teruk, kalau ada.Isk ..takleh bayang muka saya jadi hulk.


Alhamdulillah..saya rasa macam saya dibawa-bawa untuk ke mall hari ini oleh Allah.Sebab lately dengan emosi yang tak stabil dan badannya lemah, saya macam stress dan bengong.Saya bertanya kepada diri,'Apa yang tak kena dengan saya ni?'

Tak apalah semoga berbekam hari ini at least dapat pahala kerana mengikuti sunnah.Tapi lepas ni kalau nak berbekam , kena survey dulu.Tengok hari dan waktu yang sesuai, sebab memang ada tertulis waktu-waktu yang elok.So silalah guna khidmat encik google.

Kakak tu cakap, selepas kita berbekam kita makan supplement apa pun mudah diserap badan.Seeloknya bekam dilakukan tiga sebulan sekali.Badan ni macam kereta kena servis.Berbekam ni macam mengeluarkan sampah-sampah dari longkang supaya longkang tak tersumbat.So takde la banjir kilat nanti.

Lepas berbekam saya shopping barang dapur.Dan list makanan seperti daging kambing telah dibuang dari menu saya.Maka makan sayuran lah saya sekarang sebab dah terlebih protein.Lagipun selepas bekam memang elok jaga /atur balik diet pemakanan semua supaya badan jadi tip top.

Ada angin

Macam familiar je darah ni!!? :P

Diet baru.Ikan tu bakar tau.Huhu ..nak makan ayam goreng dengan kicap. :(
Nota: Ada gambar berbekam lain, tapi saya tak nak tunjukkan kat sini.So saya simpan kat handphone jer buat simpanan diri sendiri dan mereka yang rapat.

Comments

Popular Posts