Sunday, February 26, 2012

Hati keras

Kurangkan bercakap selain dari mengingati Allah.Kerana banyak bercakap boleh menyebabkan hati keras, dan sejauh-jauh manusia dari Allah adalah orang yang berhati keras.

Tupp...terasa macam kena tusuk sembilu.Macam termakan cabai burung.Dalam hidup kita memangla, kalau tak bisu tu, kerjanya bercakap jer.Tapi bercakap kita adakah membawa faedah?

Diam...rasanya takde.Susahnya, macam ni.Kalau stoneheart takde masalah takper,ini Allah mention, orang yang paling jauh ialah orang yang stoneheart.Kita nak Allah dekat dengan kita,kita nak Dia tunjukkan jalan dan tegur kita.Kita nak Dia di sisi kita waktu susah dan senang.Tapi kita berhati batu!

Habis takkan nak berzikir 24 hours??Hellooo..berzikir tu maknanya mengingati Allah.Tak semestinya kena sebut kalimah arab banyak-banyak.

So antara contoh percakapan yang membawa kepada memperingati Allah.
Bercakaplah perkara-perkara yang baik, yang membawa faedah.Nak bergurau, berguraulah dengan baik dan memberi kesan positif.Jauhi mengumpat, bergossip.Tsk..pedasnya cabai ni.

Dan bila bercakap tu, rasanya tak meliputi mulut sahaja, tapi blog ..facebook...chat dan medium komunikasi yang lain.Hui ..banyaknya peluang nak buat pahala.

Ya Allah, please give us strength to soften our heart.

Untuk info yang lebih lanjut, sila tengok video ni.Slot muhasabah diri dari Ustaz Don

http://www.youtube.com/watch?v=FxB1LQhfx-s&feature=related

No comments:

Post a Comment