Kulim

January 06

Aku ke Kulim, mencari kedai gambar.Lalu di Kilang Lama, kebanyakan kedai dah tutup.Belum pun pukul 9.00 malam.Tetiba rasa semacam.Semacam keluar sesorang memalam kat Kulim ni.Pelik, selama ni aku tak sedar pun yang aku lonely ranger tapi sekarang macam senang jer terdedah dengan anasir-anasir jahat.Dulu aku tak pernah rasa takut.Mungkin sebab populasi penduduk di sini kurang padat dan memang banyak kedai dah tutup melainkan kedai makan.

”Kak, kedai gambar mana kat sini?”Macam biasa mukaku tebal.”Ntah..”Jawapan yang mengecewakan.Akhirnya aku memandu ke Pekan Kulim dengan harapan ada kedai gambar yang masih dibuka.

Nasibku baik, ada kedai gambar.Terus aku masuk buat gambar segera.Lupa pakai lipstick pula, mintak-mintalah gambar tu jadi cantik.Ye lah taklah malu sangat kalau nak tunjuk lesen . :P Sebaik sahaja gambar tu siap , tauke kedai dah mula nak tutup kedai. I am so lucky.Aku bersyukur.

Dalam perjalanan balik aku teringatkan kata-kata kawan satu ketika dulu.
”Berani betul Unid ni sesorang.”
“Tu la..kalau saya tak berani nak keluar atau jalan sesorang”

Jarang antara mereka yang menawarkan diri untuk menemani tapi ramai yang mengkritik.Habis?!Kalau nak berteman baru boleh buat semua benda rasanya aku mungkin terperuk di rumah, malah nak masuk university pun janganlah harap.

Bukanlah merungut tentang kehidupan, tapi fakta nya ini kehidupanku.Dari kecil dah nak tak nak kena berdikari.Kena kumpul duit nak masuk university, jual buah kat sekolah , jual goreng pisang ,kerja kilang dan macam macam dugaan.Ketawa menangis sendiri.Dan sebagai manusia , aku kepingin juga nak hidup macam puteri yang semuanya tersedia, tapi menjadi puteri pun belum tentu senang hati.

Jika aku takut keseorangan, aku tak ke mana pun.Bukannya seperti aku berbangga sendirian tapi inilah hakikatnya.Hidup aku bukannya ada super hero datang tolong selamatkan keadaan. Kalau aku rasa tak mampu aku minta tolong orang, bukannya ego sangat but that's fact of life.Actually aku sangat suka ditolong dan menolong orang.Aku cuba berkawan dan teringin ada kawan yang ramai.Aku tak suka menjadi kera sumbang walaupun aku sedar social skill aku masih di tahap zero.Aku akan cuba yang termampu.

Dan seperti biasa di saat aku keletihan tentang kehidupan sendiri ada juga yang berkata,
“Teringin nak jadi macam Unid.”
“Jadi Unid senang lah”
"Best la jadi Unid"
Aku rasa macam nak menjerit, “Bersyukur dengan kehidupan sendiri boleh tak??!!”

p/s:Baru dapat SMS dari adik cerita pasal kucing yang tak ketahuan tunggu aku balik. Nanti aku balik, aku peluk korang puas-puas ok.Masa tuh jangan nak sombong-sombong lagi.

Comments

  1. Kulim nie pekan koboi..baru ja kol baper dh jadik ghost town.. hehekss.. seb baik dpt jumpe gak eh kedai gambar... :P

    ReplyDelete
  2. unid...balik jer kL.. mcm2 leh wat kat sini.. abis boring kiter bli dvd. ahaks! tp syai xleh teman jogging la..kakiku terseliuh..kritikal jgk.. hmmm..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts