Sebelah mata

Dua tiga bulan nih, saya asyik study pasal antiChrist atau nama lain nyer Dajjal si laknat penipu. Ada hadis yang saya baca mengatakan si Dajjal ni mata dia sebelah jer.Mata kanan dia kecut cam kismis tapi mata sebelah kiri dia elok.

Saya cuma fikir, macam tu senang lah nak kenal dia kan.Sebab sah-sah dia buta sebelah cam lanun.Tapi sekarang saya fikir bukan senang kerana of course la Dajjal takkan bodoh-bodoh muncul gitu jer.Mesti ada jalan untuk dia membuat manusia tertipu.

Buta sebelah mata secara fizikal mungkin ya.Tapi secara tersirat menjurus kepada makna ketidak adilan. Allah mengurniakan kita dua belah mata untuk judgement, so menjadikan pandangan kita clear.Kita boleh melihat dengan satu mata jer, tapi hasilnya kurang jelas.

Buta mata kanan bermaksud tidak melihat ke dalam cuma melihat luaran saja.In other word, Dajjal boleh dikatakan buta hati.Apabila dilihat zaman sekarang, kita sangat mementingkan benda-benda yang separuh sahaja.Maksudnya jika Islam itu adalah luar dan dalam, dunia dan akhirat maka kita mementingkan luaran sahaja dan mengabaikan dalaman , begitu juga sebaliknya.Di mana keadaan akan jadi berat sebelah.

Dan lagi satu, saya rasa semua perasan, dunia sekarang sudah boleh menerima benda-benda yang salah atau benda-benda yang di luar nature, contohnya seorang ibu sepatutnya sayang kepada anak, tapi ibu-ibu dah mula memilih samada nak bunuh jer anak atau bela.Anak-anak pun sesuka hati jer buat memacam kat parent.Diskriminasi terhadap wanita berleluasa, wanita just jadi pemuas nafsu dan ada yang memang seronok jika digelar object sex.

Dulu pelik kalau lelaki suka sama lelaki tapi sekarang homoseksual dah jadi biasa.Dulu jika pemimpin ada skandal seks, matila kena buang.Tapi sekarang kita akan kata itu hak peribadi, biarlah.Saya pelik kenapa di sini kita biarkan, tapi di negara barat mereka sangat benci kepada pemimpin yang mempunyai skandal buruk.Memang selalunyer terpaksa letak jawatan la.Hish, bukankah kita negara yang beragama.

Kalau bab solat, kita kelirukan hukum hukum sunat dan lupa tentang wajib.Kita kelam kabut tentang puasa tapi kita lupa tentang solat.Kita sibuk tentang solat tapi zakat pun kita tatau nak kira lagi.Kita sibuk babi itu haram tapi kita lupa rasuah , penipuan itu juga haram.Kita berhenti menegur dengan cara berhikmah tapi kita lebih senang mengadili dan mengutuk orang.Kita start melihat dengan satu mata, padahal kita patut tengok dengan dua belah mata.Kita perasan diri kita baik dan orang lain semua jahat.

Apakah maknanya zahir dan batin? Ketika kita mengambil wuduk, kita bukan sekadar membersihkan anggota tetapi hati.Samalah  seperti menutup aurat, bukan sekadar menjaga tubuh tapi menjaga maruah.Itulah keseimbangan.Balance sound easy tapi paling susah nak buat kan.Itulah maksud melihat dua belah mata, yang  tidak dapat dilakukan oleh Dajjal.

Semoga kita sentiasa diberi petunjuk dan sentiasa berada di bawah pengawasanNya.Amin

p/s: Minta maaf kalo tersalah dalam penulisan ini.Yang buruk adalah dari diri saya yang lemah.

Comments

Popular Posts