TGIF : Awak kan programmer ...

Alhamdulillah, hari Jumaat.

First day saya bangun awal setelah beberapa hari/minggu saya lewat.Enam pagi.Kalau tak, Subuh lambat jer.Lately kerja bertimbun, dateline 20 hb Jul nak dikejar, once complete yang itu kena focus dekat other project yang target to be completed  at early Aug.Tak cukup nafas rasanya.

Tapi bukan saya seorang ye, tentulah bersama teammate yang lain.Dan itulah yang membuatkan saya masih bertahan, kerana bukan saya seorang yang rasa susah.

Sepanjang hidup jadi programmer ni, macam-macam fe`el dalam IT environment.Saya tak da pengalaman sebagai position lain selain programmer, tapi pernahlah  merangkap tester, business analyst dan technical lead pun pernah.Bidan terjun!

Jadi programmer memang la sakit kepala, mana nak fikir coding, bug yang comeout.Tapi sakit kepala kami ditambah jika requirement pun kami kena tulis sendiri, testing (selain unit testing) , support end customer, atau dalam kata lain nya  dalam SDLC tu kami pegang banyak role.Sebab? Dah awak programmer, mesti awak lagi faham pasal system, jadi apakata awak la yang buat semua.

At the end of the day, ada case yang programmer kena maki sebab design purchase order tak standard.Yang sakit hatinya tak ada siapa yang bagi design and guideline how to create purchase order, kami programmer terpaksa mencari kat Internet and at the end of the day business analyst maki while sepatutnya dia yang bagi segala requirement and design.Kalau pergi university, IT and Business is in different program, cuma ambik subject elective jer.

See, programmer akan jadi sakit bila pegang banyak title,the worst case apabila mereka fikir programmer ada kuasa kun fayakun.'Saya nak system cam mission impossible...ting!' Terus dapat system tu.

Saya pernah join company yang chasing for CMMI.Ada banyak role untuk every phase, so saya tanya, kalau role-role ni tak ada orang  nak buat macammana?Mereka cakap, programmer lah yang akan ambil alih role-role yang kosong tu.Lagi teruk kalau letak nama orang lain, tapi orang lain yang buat kerja.

So far, syukur since saya masuk company baru, PM, TL, Tester semua ambil peranan.Walaupun mereka sudah mengambil peranan, kami still lagi bekerja sampai ke malam,tapi still okay sebab kitaorang kerja still  on development task.So kalau sama-sama susah , sama-sama senang kan bagus.

Memang tak dinafikan semua kerja susah, tapi yang penting kita tahu scope kita, dan jangan sampai terbagi atau terbuat scope orang lain.Itu yang membuatkan hidup kita susah.Selalunya apabila sudah tak ada jalan keluar, mungkin kita perlu experience new environment. :)

Nota: saya bersyukur dengan kerja saya sekarang.Alhamdulillah, walaupun saya sibuk, saya tidak menganggur.

Comments

Popular Posts