Thursday, December 29, 2011

Kek bantat

Adalah satu hari tu teringin nak bakar roti / kek. Last-last pi sunshine beli  tepung kek instant cap Nona perasa pandan.

Balik office, terus jer masuk dapur.Disebabkan loyang kecik, saya pun bahagi dua adunan tuh.Suppose guna telur 4 biji, saya guna dua biji.Pastu pukul telur dengan margerine, lenguh.Berapa kali berenti.Sesak nafas jap.

Pastu masukkan tepung and kacau.Bila tengok adunan tu rasanya sikit jer cam tak padan pula dengan loyang saya yang kecil tu.Humm..tapi dah terlanjur bubuh jer la.

Saya tengok panduan kat kotak tu.Untuk loyang yang berdiameter 242cm.Mesti loyang tuh besar tu.Takper la, kire oklah saya letak separuh jer untuk semua bahan-bahan.

Lepas tu saya masukkan dalam oven, suhu dia dalam panduan ialah 180 darjah celcius selama 45 minute.Sambil tunggu kek saya masak, saya dok fikir agak-agak besar mana la loyang berdiameter 242cm tu?

Saya ambil measurement tape and tengok...eh tinggi saya pun dah 158 cm, kalo loyang dia 242 cm tak ke besar tub mandi??!!Biar betul ni.

Saya panik and tengok balik kek yang dibakar dalam oven.Owh.. cam nipis jer ni, silap hari bulan jadi biskut.Eh napa kat bawah dah garing kat atas belum?Belum sampai 10 minit pun.Eh..api saya bukak bawah jer??Alamak kek patut bukak bawah ke atas ke camana??!!Fail!! Saya cepat buka api untuk dua-dua.Isk..bab membakar pun tatau.

Tak lama kemudian, kek tu jadi garing... eh belum lagi cukup masa.Lama lagi ni..kalau tunggu selepas 45 minit leh hangus nih.
Humm.. panik lagi.Cepat-cepat ambik garfu and cucuk.. wah tak melekat.Dah masak.Terus tutup suis sebab takleh offkan oven directly.(oven cap ayam)

Dan akhirnya...kek dah siap!!! Tada..kek ke bingka pandan?
Kek Pandan Berjerawat
Adakah saya yang tak tahu yang diameter 242cm memang wujud?
Ciri ciri kebantutan
Stok breakfast untuk seminggu?

2 comments:

  1. adoii..sakit perut baca citer unid ni :D. nmpk sedap gak kek unid buat tu ;)

    ReplyDelete
  2. hehhe kelakar la nid..kek kena bukak 2-2 api..kecuali la ko buat kek lapis sarawak tu slalunye org buat api atas jek..hehe..takpe2..blajo

    ReplyDelete