Discussion

Semalam nak dekat pukul 11 lebih baru tidur itupun sebab pc buat hal.Sebab? Pagi ni unid kena buat present investigation kat PM.Takde la investigate aper pun, tapi ada satu system lama tuh got some issues  then bos suruh study the code, comeout with the process flow of the system because nak identify which process yang lead to the issue.

Kadang-kadang system tu for old business process and business flow always change.Ye la kalau nak bagi laku  barang mestila cara penjualan tu flexible supaya customer tak terikat sangat.Then nak tak nak need to revise system supaya sentiasa updated.So at last during discussion, unid berjaya juga mengeluarkan suara, mengexplain and menjawab soalan-soalan.I was really nervous back then because usually my senior did this.I cuma programmer dok senyap-senyap kat belakang.Nak bersuara masa meeting pun rasa cam tak keluar suara.Tapi disebabkan my senior bercuti so nak tanak kenalah kuatkan semangat.Haishh... kenapa lah masa musim orang cuti semua issue nak keluar.

When I think about it, I really nervous till this morning.Even tidur pun tak lena.Sebab memikirkan kena conference with PM yang kat US tu.Memang la we always conference but somehow without the senior , it made me feel that I could not make it.

Ye la..nak berspeaking speakang satu hal.Selalu terlupa vocab satu hal.Nak handle and explain system satu hal.Macam-macam prediction.Buat nyer ter-explain benda yang salah camana?

Sedaya upaya tenangkan diri.I prepared myself already.I did study about the system.Just assume yang ini bukan student final year project presentation.Markah tak kena potong.Unid niat, whatever I try to give is something that going to solve the problem.I might be wrong, but I already studied it and I just give answer based on my investigation.Objective, untuk menolong PM and menyenangkan user.I might be wrong but hey I have to accept it.It’s okay if I m wrong and whatever feedback that given will be helpful for me later.Senang cakap, I just do my job okay and I give my best.

Alhamdullillah, I did well(ayat perasan bagus, abaikan jika perlu). PM said,”Hey this is very good job.Please send me this diagram so I can use it when meeting with user.”(Maka bertambah kembang la mangkuk).

So sometimes, bendanyer takdelah teruk sangat seperti yang disangka.Kadang-kadang bagus juga kalau kita stress and panik awal-awal.Maka kita akan take note and berusaha lebih.So bila dah lepas rasa happy sepanjang hari.Rasa cam nak shopping jer beli something untuk diri sendiri tapi takde duit. :O

Nota: Sebagai tanda penghargaan, boss suruh continue study and explain on other components. (-,-)``

Comments

Popular Posts