Memberi

Saya pergi bank keluarkan duit untuk bayar zakat.Pastu ada pakcik ni dok tunggu orang depan bank mintak duit untuk sekolah tahfiz.Saya memang kering kontang tapi rasa cam nak bagi juga.Sebab zakat yang perlu dibayar jumlahnya agak banyak, pastu dengan urusan pindah rumah lagi sangat memerlukan duit yang banyak.

Tapi saya rasa nak bagi jugak kat pakcik ni, so saya belek-belek not duit.Humm..saya nak bagi RM 5 tapi saya cuma ada not RM10.Jadi saya pegi kat pakcik ni and bagitau dia saya cuma nak bagi RM 5 so mintak dia pulangkan baki RM5.

Dia bagi tapi dengan menyindir lebih kurang, “Kalau untuk saham akhirat apa salahnya bagi banyak sikit, untuk dunia boleh pulak kita guna banyak.” Ayat yang diedit tapi lebih kurang gitulah ayat nya.

Aduh, saya diam.Cuma panas hati jugalah.Saya tak faham kenapa awak nak mempersoalkan  berapa orang bagi.Mereka berhenti dan beri duit tu pun dah besar rahmat.Even diorang bagi sekupang dengan ikhlas pun dah membolehkan darjat mereka lagi tinggi dari orang meminta.

Kalau yang beri ceramah tu bukan orang yang meminta, saya tak kisah sebab dalam radio memang saya dengar.Dan memang betul apa salahnya kalau kita beri lebih masa bersedekah.

Tapi bila orang yang meminta, menyindir dan memaki hamun apabila jumlah yang diberi sedikit, saya naik baran.Sebab? Dia tidak tahu mungkin orang yang memberi tu mungkin susah dan miskin macam dia, tapi masih lagi nak beri even sikit.Dia juga tak tahu, mungkin orang yang memberi tu sudah memberi berjuta-juta untuk orang lain tapi kebetulan untuk dia, tak ada budget yang banyak.Dan yang paling penting kita tak tahu keikhlasan orang berdasarkan berapa banyak jumlah yang diberi.

Saya teringat seorang pengemis di Pasar Baling.Dia sangat marah apabila orang memberi duit yang sedikit.Pernah dia mengoyakkan not-not RM1 dan taburkan ke tanah.Orang sekeliling cuma memerhati sambil menggeleng.

Pernah suatu hari dia sangat marah, kemudian menghayun tin bekas duitnya dan kebetulan terkena seorang makcik.Makcik ini melatah lantas menghayunkan beg tangannya terkena kepala pengemis tersebut.Orang-orang yang berniaga di situ ketawa dan berkata,”Ha.. kan dah kena.”

Begitulah kisahnya.Tapi ada beberapa orang  yang saya jumpa di Penang yang kelihatan sangat bersyukur.Banyak kali saya memberi kadang-kadang cuma seringgit dan mereka berkata,”Saya terima RM1 satu akak, semoga ianya diberkati Allah.”

Pernah saya terserempak dengan penjual kalendar untuk dana sebuah sekolah.Kalendarnya mahal RM20 kalau tak silap.Saya tak teringin nak beli kalendar tu, tapi saya still bagi RM2. Lelaki itu cuma berkata,”Terima kasih kakak.Saya terima RM2 akak bagi pihak sekolah kami,semoga ianya dirahmati.”Saya terharu sambil mengaminkan kata-katanya.

Kan bagus ayat tu.Semua orang takkan fikir banyak kali kalau ada duit sedikit, mereka akan beri.Kalau tak kebanyakkan orang akan fikir,”Alaaa.. daripada nak bagi seringgit , baik takyah bagi.” Dan kalau nak tunggu RM100 baru nak beri, rasanya lambat la sikit kan?

Nota:Jangan berputus asa ketika memberi.Teruskanlah memberi walaupun kadang-kadang orang yang meminta tak reti bersyukur, malah kadang-kadang penipu.Yang penting, ada saham kita di sana.

Comments

Popular Posts