Mari memasak

Dua tiga menjak ni Unid rajin bebenar masak.Tapi semua guna oven sebab tak sempat lagi nak beli gas, even call gas nyer number pun asyik tak dapat jer.Bila dah try main masak-masak ni jadi ketagih la pulak.Rasa cam best jer masak and makan masakan hasil penat lelah sendiri.Dulu ada housemate yang rajin memasak, sampai unid pun rasa hairan.Ye la , masak untuk seorang rasa cam rugi jer, baik beli jer kan.Tapi sekarang rasa cam kalau ada masa lapang suma meal nak masak sendiri jer.Dah tau dah kebestan nya.Antara faedah-faedah memasak sendiri yang unid rasa adalah ...(sila ambil nota jika cikgu anda suruh buat karangan tajuk ni.Tapi ayat kena ubah jadi BM yang betullah yer).

1) Sangat sihat.
Makan kat kedai tatau apa yang dibubuh.Maybe terlebih minyak ke terlebih MSG ke?Kalau masak sendiri boleh customize contohnyer, masak bubur pakai susu.Minyak leh letak sikit jer tak pun letak minyak zaitun.Method pula boleh pilih yang lebih sihat contohnya mengukus ke bakar ke.Sekarang ni main kita bakor jer...

2)Ikut keperluan tubuh.
Contohnya kalau terlebih weight, kita boleh masak makanan untuk kita control weight.Macam unid under weight so boleh lebihkan protein macam telur dan daging.Kalau darah tinggi , semua makanan kena kurangkan masin.

3)Menjadi lebih bijak dan kreatif.
Boleh otter resepi.. and boleh berkenalan dengan rempah ratus mana satu jintan manis and jintan putih.Dan juga pelbagai petua masakan dari dalam dan luar negara.Selain dari belacan , unid juga belajar tentang pelbagai jenis cheese.Takde la selalu beli cheddar cheese yang lapan keping tu, boleh try cheese lain macam mozarella ke parmesan ke.Tu tak termasuk orang putih nyer rempah cam rose mary ke thyme ke.

4)Pelbagai menu
Hari ni western food...esok Malay food.. lusa Chinese Food..tulat Indian food dan seterusnya.

5)Jimat.
Mula-mula nak start memasak memang akan rugi sedikit sebab mula dari kosong.Tapi bahan-bahan yang dibeli kebanyakan tahan lama kecuali sayuran dan bahan basah.So semakin hari semakin kurang barang-barang kering dan kita cuma perlu beli barang basah jer.Contoh.. lada hitam, gula, garam and rempah ratus kalau sebotol untuk orang bujang maybe tahan sebulan lebih depend lah pada penggunaannya.So anda tak perlu beli barang-barang macam ni setiap hari , just beli ayam ke udang ke depend on menu.Dan anda boleh makan lebih dari pada anda makan kat restaurant.Contoh 3 ketul peha ayam panggang yang anda makan di restaurant mungkin lagi mahal dari harga seekor ayam mentah.Untuk beginner beli la slow-slow depend on what resipe yang nak di try.Jangan angkut semua yer memang bankrupt punya.

6)Mengajar erti ketabahan dan risk management
Isk..Kalau nak dikira berapa kek yang bantat and hangus..sayuran yang rentung dibakar..nasi menjadi bubur ...menitik jugak la air mata ni.Ada satu hari tuh, unid bakar ayam plus sayuran pastu set time 45 minutes and 180 darjah celcius.Pastu pi mandi dengan perasaan berbunga-bunga.Dalam dok cium haruman rose shower foam tu tercium sekali bau cendawan hangus.Berlari keluar dari bathroom just to check oven.Tsskk..tabah jugak la hati ni.Takper besok bakar lagi tapi kali ni dah tau set time dah untuk sayuran maybe better guna aluminium foil . :)

7) Time management
Kena lah pandai urus masa kan.Balik office pukul berapa, berapa lama masa untuk memasak.Takkan la pukul 12 tengah malam baru nak buat dinner.Kalau nak masak breakfast, dah prepare siap-siap bahan-bahannyer.Bangun awal sikit.

8) Mengajar menjadi pembersih
Tak kira lah macammana suka memasak pun, suka tak suka kena rajin membersih dan mengemas dapur.Takkanlah lepas masak nak biar periuk belanga terperuk dalam sinki sampai berulat.Kang ada yang food poisoning.Kalau duduk menyewa ramai-ramai kenalah consider yang sinki tu for public usage.Jangan disebabkan pinggan mangkuk kita bersepah dalam sinki, orang lain nak basuh mug pun susah.Dah tu terpaksa pulak membasuh dan mengemaskan dapur yang kita sepahkan.Confirm kena kutuk kat belakang kaww kaww..

9)Menggalakkan sifat kerjasama(Ewahh..ayat BM A1)
Ini untuk kes yang suka makan masakan orang tapi tak suka memasak.Jadi muhasabah lah diri anda and tengok cam mana anda boleh membantu meringankan beban tukang masak dan menjalinkan suasana muhibbah sesama kita.

Contoh... tolonglah basuh pinggan ke apa ker.Jangan nak duduk baca surat khabar lepas tu complain bila nak boleh makan.Tak perlu nak masuk dapur kalau nak tolong.Tolong lipat kain ke basuh kain pun ok.Kemas ruang tamu pun okay.Sebab kadang-kadang tukang masak boleh get annoying jika terlampau banyak orang nak sibuk memasak.Too many cooks can spoil the food ..betul ke?Me personally pun tak berapa suka orang masuk dapur and kacau masakan unid.Pepandai yer engkau nak letak cili lebih..cili mulut tu karang :P

10) Menambahkan koleksi produk DIY for beauty skin
Saat potong tomato..avacado..timun or chili bakinyer tu boleh ditenyeh ke muka sebagai scrub.DIY ala-ala michelle phan.Maka muka anda bertambah licin dan berseri.Risiko tanggung sendiri ya?! :)

11) Meraikan cinta (sila ke toilet kalau rasa cam loya tekak)
Ini yang penting..happy dan puas hati.Selain dari memperbaiki diri sendiri, yang penting hati mau senang. The most important ingredient is love.Letak lah banyak-banyak kasih sayang dalam masakan at least untuk diri sendiri . (Boleh masuk dalam point ke? Masukkan jer)

So anda perlu satu sebab untuk memasak? Saya beri anda 11 sebab.

p/s : Uppss.. lupa satu lagi point .Anda juga berpeluang mengetahui tentang chef-chef yang macho dan hancem contohnyer Chef Sherson Lian ahaks.Lepas ni ramai la gadis dan lelaki tampan suka memasak .Akan keluarlah juga kiasan terbaru -Jika ingin memikat isteri, pikatlah perutnya dulu (Uhuk.. uhuk)

Comments

  1. yup..meraikan cinta tu betul nid..kita kena letak "cinta" kita dalam masakan tu.sbb kalau tak, gerenti tak sedap..takde umphh..tak caye cuba masak masa hati marah..siapla..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts